Brev
Min mor piller ved mig
Hey
Jeg har et problem…. Når jeg er i bad kommer min mor altid ind og kigger på mig. Jeg er vågnet flere gange om natten ved at hun har lagt sig ved siden af mig og begyndt at tage på mig. Jeg ved ikke om jeg bare skal give efter og have sex med hende eller hvad jeg skal gøre… Hjælp mig.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Jeg kan godt forstå, hvis du er forvirret og bekymret. Din mor må ikke røre dig på den måde. Du bliver nødt til at stå fast på dine grænser – også selvom du måske er bange for at ‘skubbe hende væk’ og såre hende.
Når din mor ikke helt forstår, at hun ikke må pille ved dig – så bliver du nødt til at vise hende, hvor dine grænser går.
En mor skal passe på sit barn – og du er barnet. I din familie er det ligesom om, at rollerne er blevet byttet om: Du skal være den, der passer på din mor – og sikre, at hun ikke gør noget ulovligt, der kan skade dig (og i sidste ende hende selv).
Jeg tænker, at du skal skal have hjælp, for du står i en situation, hvor du har brug for støtte:
Her er nogle forslag til, hvad du kan gøre:
1. Tal med andre om, at din mor piller ved dig. Hvis du ikke kan få dig selv til at tale med din lærer – eller andre i familien – så brug i første omgang rådgivninger, som vil kunne hjælpe dig.
2. Ring til en rådgivning som Headspace og fortæl ligeud om situationen, du står i. Rådgiverne på Headspace vil du kunne tale med ad flere omgange. Jeg ved, at de har hjulpet rigtigt mange unge ud af svære situationer. De kan også tale med dig om, hvad du kan gøre.
3. Ring til kommunen. Du kan prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge. Her kan du fortælle om dit liv med din mor. Den voksne, du taler med, har et godt overblik over kommunens muligheder for at hjælpe dig – og vil fortælle dig om dem. Når du ikke har det trygt derhjemme på grund af din mors pilleri, kan du måske komme til bo et andet sted i en periode. Kommunen kan også hjælpe både dig og din mor på mange andre måder. Husk, at du kan få en bisidder herfra, hvis du får brug for støtte til at tale med kommunen. Se her: Bisidder fra BørneTelefonen
4. Rent praktisk kan du indtil videre låse døren, når du er i bad (hvis det er muligt). Måske er det også muligt for dig med klar stemme at fortælle hende, at hun ikke skal blande ting sammen – og at hun derfor ikke skal røre din krop på den måde. Du kan sige til hende, at det ‘føles forkert’ for dig, når hun piller ved dig.
Jeg håber, at du kan bruge disse forslag (og måske gerne flere af dem på samme tid).
Det er vigtigt for jer begge, at du i denne situation siger fra og er ‘den voksne’. Jeg håber virkeligt, at du finder nogen, der kan hjælpe dig – og husk at du altid har os på tlf. 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen