Brev
Min mor og jeg skændes hele tiden
Jeg er en pige på 12 år
Mig og min min mor skændes ca tre gange om dagen jeg synes ikke det er særlig rart og min lillebror bliver tit bange når vi skændes. Mig og min lillebror er en uge hos hver
Min mor har givet mig en lussing 3 gange og det var IKKE rart, men hun gør det ikke mere
Min mor røber mig lige ind i hovedet når hun er sur og siger det er min skyld og at jeg bare skal sige undskyld oftes handler problemerne om min lillebror
Mig og min mor har det jo også godt sammen vi er jo ikke hele tiden sure på hinanden vi kan også sagtens hygge også bare ikke særlig tit
Jeg ved ikke, hvodan vi får stoppet den her ting mellem også vil i hjælpe
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12 årig pige
Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil have hjælp til, at stoppe skænderierne.
Det er ikke rart, at skændes og den stemning som det efterlader imellem jer, er rigtig øv.
Du vil gerne gøre noget ved det, og det er første skridt i den rigtige retning. Jeg vil foreslå, at du beder din mor om en snak på et tidspunkt hvor der er god tid og ro.
Fortæl hende, som du har gjort til os, hvordan du har det. Fortæl hende, at du gerne vil have det bliver anderledes imellem jer.
Din mor er den voksne, og derfor den ansvarlige for, hvordan I taler til hinanden og hvordan stemningen er hjemme hos jer.
Det er ikke børnenes opgave, at sørge for fred og ro derhjemme – men du må meget gerne hjælpe til, måske ved du allerede hvad der skal til? Måske har du brug for, at spørge din mor, hvad der skal til?
Det ville jo være dejligt, hvis I kunne bruge jeres tid på mere af det hyggelige som I laver med hinanden. Her kan du måske fortælle din mor, hvad du er særlig glad for at lave sammen med hende.
Forældre har brug for, at deres børn nogen gange fortæller dem hvordan de har det, eller minder dem om, at deres børn har brug for dem.
Du har ret til, at voksne op i trygge omgivelser, hvor du kan slappe af og bare være dig selv.
Hvis du ikke helt ved hvordan du skal tage hul på snakken med din mor, kan du måske vise hende dit brev til os og mit svar til dig – så har I noget, at snakke ud fra.
Du er også velkommen til, at ringe indtil os på BørneTelefonen på 116111 og tale samtalen igennem med en af vores rådgivere.
Jeg håber, at du får en god snakmed din mor, så der bliver mere tid til hygge.
De varmeste hilsner fra BørneTelefonen