Brev
Min mor og jeg kan ikke enes…
Ja, jeg ved godt det lyder ret kliche agtigt. Men min mor og jeg kan ikke enes, mine forældre er skilt og det har de været siden jeg var 3 år. De fandt begge en ny partner.
Jeg har prøvet af begå selvmord, spiseforstyrelse, og skåret i mig selv. Alt dette har jeg fortalt min mor. Min mor tog det fint nok, og den første uge, var hun på den måde som jeg håbede, men som kom i den samme rutine… Og nu har hun glemt alt om det…
Min far skal skilles og min farmor røg på hospitalet, det var kritisk. Igen var min mor fin nok, men som før kom hun i samme rutine igen… Nu lader hun alle sine frustioner ud på mig. Hun tør ikke af sige min søster imod, og siger intet til min bror. Så når de gør noget galt, så hvis jeg gør EN ting forkert, er alt lige pludselig min skyld..
Har prøvet af snakke med hende om det, men bliver enten forstyrret, eller så “angriber jeg hende” ifølge hende. Kan ikke mere, og det bliver ikke bedre, hun er ligeglad med mig..
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev. Jeg kan forstå, at det ikke altid er nemt for dig derhjemme, når du og din mor skændes meget. Som jeg forstår dig, synes du ikke, at din mor tager dig alvorligt, og selvom du fortæller hende om ting, som er svære for dig, så hjælper hun dig ikke rigtigt..? Jeg forstår godt, at det må være svært. Det er svært for mig at svare på, hvad du kan gøre i forhold til din mor, da jeg tænker, at I begge to skal have lyst til at gøre noget ved jeres forhold. Kunne du mon sige til hende, hvordan du har det med hende..? Kunne du evt. vise hende det brev, du har skrevet og mit svar..?
Du fortæller, at du har haft spiseforstyrrelser og forsøgt selvmord (Jeg er rigtig glad for, at det ikke lykkedes for dig), så det må betyde, at du har haft det svært i længere tid..? Det lyder ikke til, at du fik hjælp i forbindelse med dit selvmordsforsøg..? Jeg vil tro, at du har brug for at få bearbejdet dine tanker og følelser, som lå til grund for selvmordsforsøget..? Måske kunne det være godt for dig at tale med en psykolog i en periode..?
Jeg tænker, at det også kunne lyde som om, at du savner en voksen at være tæt på og fortrolig med. Hvordan mon dit forhold til din far er, kan du snakke med ham? Kunne det mon være en mulighed at begynde at snakke noget mere med ham..? Hvis du ikke kan snakke med din far er der måske andre voksne i din nærhed..? En lærer eller sundhedsplejersken på skolen..? De vil også kunne hjælpe dig med en henvisning til psykolog. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale videre med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.