Brev
Min Mor og Far ryger :(
Min mor og far ryger..
Min mor og far ryger og det har jeg det rigtigt dårligt med. De har røget lige siden jeg har været helt lille og altid indenfor men jeg har aldrig tænkt så´n over det før jeg begyndte og blive teenager og man så´n tænke over hvordan man så ud osv og det er så´n cirka 3 år siden og siden der har jeg gerne ville have de skulle ryge udenfor og det blev aldrig til noget fordi de bare mente jeg var sart osv
men en dag hvor jeg skulle i skole om morgen faldte min mor om med hjertestop fordi hun har igennem en længere periode døjet med lungebetændelse hun blev dog genoplivet igen og idag har hun der fint hun kan dog godt have nogle vanskeligheder igang imellem men så´n er det jo
men der hun lagde på sygehuset lovet hun at stoppe men der hun kom hjem igen og det begyndte og blive hver dag kunne hun ikke klare mosten også begyndte hun igen men nu er min forældre begyndt og gå udenfor eller ned i soveværelset men jeg ved godt at imens vi er skole eller andre steder kan min mor godt finde på og ryge inde i stuen fordi hun ik lige magter og gå ned i soveværelset eller ud
og det gøre mig virkelig ked af det fordi pågrund af deres rygning kan jeg ik lide og have venner med hjem og heller ikke min kæreste fordi jeg synes det er pinligt når vi i vennegruppen skal aftale vi skal noget så finder jeg en eller anden undskyldning for det ik kan blive hjemme hos mig fordi jeg synes det er dybt flovt og pinligt
og når jeg fortæller min mor og far det her siger de bare jeg er sart og jeg skal ik bestemme hvad de gør i deres eget hjem og er selvfølgelig blevet gladere for at de går ned i soveværelset men altså så kunne de ligeså godt bare gå ind i stuen og ryge fordi det lugter jo stadig af røg.
jeg kan heller ikke lige og have gæster mere fordi når vi har det så ryger de os inde i stuen fordi det ødelægger lidt det sociale ved at de går ud og ryger så når vi har gæster går jeg altid op på mit værelse og bare venter på de tager hjem så jeg kan lufte ud og sprøjte med en deo så det ik lugter af røg mere..
hvad skal jeg gøre det her dræber mig seriøst…..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Du skal vide, at du langt fra er den eneste teenager, der rigtig gerne vil have, at forældrene stopper med at ryge. Selvfølgelig har dine forældre ret til selv at bestemme, om de skal være rygere eller ikke-rygere, men når man er en familie, så påvirker det jo jer alle sammen. Derfor skal I finde et kompromis, altså en måde, så I alle har det godt derhjemme.
Det lader til, at du flere gange har forsøgt at fortælle dine forældre, hvordan du har det med deres rygning – og det lader også til, at dine forældre faktisk har ændret lidt på deres vaner. Det er godt.
For selvom det kan virke meget “nemt” at ryge et andet sted, så tager det ofte meget lang tid og kræver meget viljestyrke, når man skal ændre en dårlig vane. Det gælder både i forhold til rygning, usund mad, for lidt motion, bide negle og alt det andet, som kan være en dårlig vane. Måske du selv har en lidt dårlig vane, så du kender til det?
Jeg synes derfor, du skal prøve at skrive et brev til dine forældre, hvor du ærligt forklarer dem igen, hvorfor du ikke har lyst til at være passiv ryger (altså at indeånde cigaretrøg uden selv at ryge), og hvorfor du ikke inviterer dine venner med hjem.
De fleste forældre vil nemlig gerne kende deres barns venner – og det kommer man jo lettest til, hvis man ser dem i ens hjem. Så måske dine forældre også vil være ærgerlig over, at du ikke tager dine venner og kæreste med hjem.. det er i hvert fald et forsøg værd.
Måske kan du spørge dine forældre, om der er noget, du kan hjælpe dem med, så det fx bliver lidt lettere for dem at ryge udenfor eller på soveværelset.. måske I kan indrette jer lidt anderledes, så det stadig føles behageligt for dem at rykke fra stuen? Det vigtigste er, at I får en god snak. Det hjælper desværre ikke at blive sur på dem, for det vil nok bare gøre, at det bliver endnu sværere for dem at ændre deres vane. Men måske er du ikke sur, men ked af det eller bekymret for, hvordan du skal have venner med, hvis rygningen fortsætter – ligesom, at det ikke er sundt at ryge. Giver det mening?
Måske ville det også være en hjælp for dig at dine venner og kæreste ved, at dine forældre ryger og du ikke synes, at de skal være i røgen hos dig. Måske forstår de bedre, hvorfor I aldrig er hjemme hos dig- og måske ville det være ok for dem, at I også mødes hos dig, uanset røg.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Hvis dine forældre har mod på det, kan man ofte få hjælp til et rygestop på apoteket eller hos deres læge. Men det virker kun, hvis de selv ønsker det – og det er jo ikke sikkert, at de er helt parate til det endnu.
Måske er der andre i din familie, som kunne støtte dig i, at rygning ikke godt. Hvis der er nogen, som kunne hjælpe dig i snakken om rygning og de bekymringer, du går med.
Husk, at du altid kan ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen