Brev
Min mor har smadret min computer?!
Hej, min mor har smadret min computer som jeg købte med penge fra mit job som avisudeler. Jeg ville ikke rydde op (en klassiker) fordi jeg havde haft en lang og hård dag.
Det ville min mor ikke have og slukkede for min computer, og sagde ” hvis du tænder den en gang til igen uden at havet rodet op så smadre jeg den ” jeg sagde at jeg bare ville gå i seng så også råbte hun ” så gør det, men det for du jo ikke rodet op af. ” mens jeg så har ligget, og sovet har hun taget den, og bankede den med en hammer!!!
Hvad kan jeg gøre kostede en årsløn 6000 kr. Kan jeg kræve noget af hende?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år.
Hvor er det bare godt, at du har haft mod til at skrive herind. Jeg kan virkelig godt forstå, hvis du føler dig vred eller ked af det. Det er utrolig sejt, at du har arbejdet så meget for at spare op til en computer. Det viser en stor målrettethed, som du kan være stolt af.
Det lyder til at være en rigtig ubehagelig oplevelse, som du har haft med din mor. Det er aldrig i orden, at en voksen bevidst vælger at ødelægge sit barns ejendele for at straffe det.
Heller ikke selvom man ikke vil rydde op eller gøre som der bliver sagt. Nogle gange kan forældre blive så pressede og frustrerede, at de kommer til at sige eller gøre ting, som de fortryder bagefter.
Men der er en grænse – forældre må  ikke straffe sine børn hverken fysisk, psykisk eller ved nedværdigende behandling. Det er faktisk ulovligt – vidste du mon det?
Du spørger, om du kan kræve noget af din mor i forhold til at få erstattet din computer. Det kan jeg virkelig godt forstå, at du tænker på. For det er virkelig ærgerligt at miste noget, man har sparet op til i så lang tid.
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg til at tænke på hvordan det ser ud hjemme i din familie. Hvordan mon dit og din mors forhold normalt ser ud? Har du før haft oplevelser, hvor hun bliver meget vred på dig eller ikke respekterer dine ting eller dine grænser? Eller kan i for det meste snakke om tingene på en god måde sammen?
Nu ved jeg ikke, om du har talt med din mor om episoden endnu. Men hvis du normalt oplever at kunne snakke med din mor om tingene på en god og konstruktiv måde, så er det en mulighed at tale med hende om at erstatte computeren.
Måske kunne du skrive et lille brev til hende, hvor du beskriver, at du faktisk er rigtig ked af at have fået ødelagt din computer, som du selv har sparet op til i et år. Måske kan du også skrive, at du savner en ny computer, og om hun har lyst til at hjælpe dig med at få en ny. Hvad tænker du mon om at prøve det?
En anden mulighed kan være at kontakte en anden fra familien eller måske en sød lærer, som du godt kan lide at snakke med, og fortælle om det der er sket. Måske er der en anden i familien, som har mulighed for at hjælpe med at skaffe en ny computer? Uanset hvad er det en god idé at snakke med nogen om, hvordan situationen er derhjemme.
Hvis du ofte oplever, at der er problemer derhjemme, så kan det tyde på, at din familie har brug for noget hjælp til at lære at fungere på en bedre måde. Det er sådan, at din kommune har et ansvar for, at du har det godt. De skal træde til, hvis der er brug for hjælp i din familie.
Alle kommuner tilbyder åben og anonym rådgivning til børn og familier. Når jeg læser dit brev, så tænker jeg også på, hvordan din mor mon har det. Hvis hun tit bliver vred eller er presset, så kan det være et tegn på, at hun har brug for noget hjælp, så hun kan håndtere konflikter på en bedre måde.
Måske kunne det være en idé at finde ud af hvordan din kommune kan hjælpe dig og din mor.
Hvis du googler navnet på din kommune og så ” anonym rådgivning for unge “, kan du tale med en voksen, der ved rigtigt meget om den hjælp, I kan få i din kommune: For eksempel har kommunen en familierådgivning. Her kan du enten selv møde op, eller spørge din mor om hun har lyst til at tage med, så I kan finde en bedre måde at løse konflikter på.
Her hos BørneTelefonen har vi også masser af erfaring med at hjælpe børn med at tage kontakt til kommunen, hvis der er behov for det. Du er derfor meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, så vi kan snakke mere om det, hvis du har lyst. Vi vil meget gerne hjælpe og komme med flere råd, som du føler dig hjulpet af.
Jeg håber, at du kan bruge de ovenstående råd. Du har allerede vist en stor styrke ved at skrive herind, og forhåbentlig kan du bruge den styrke fremadrettet.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen.