Brev
Min mor er utro og min far ved det ikke
Kære brevkasse
jeg håber virkelig du kan hjælpe mig mig for i mere end 1 år har jeg overvejet at sige til min far at min mor er utro.
Jeg er 100% sikker på at hun er utro.
En af de første gange jeg fandt ud af min mor havde noget med en anden var til en turnering til min sportsgren troede ikke det var noget specielt.
men så her for 2 måneder siden tog jeg hendes telefon og tjekkede hendes beskedder og så nøgenbilleder af hende og en masse fræk snak.
min mor så så at jeg stod med hendes telefon og blev sur men efter 5 min lod hun som om der ikke var sket en skid.
Men nu har jeg fundet nummeret til ham fyren hun skriver med, og ved ikke om jeg skal skrive til ham og sige at han skal holde sig langt væk fra hende og jeg giver min mor en sidste chance, eller om jeg skal sige det til min far, for ved heller ikke helt om jeg tør at sige det for vil ikke midste min familie da min far lige har midstet sit job og min bror er i 1 år ikke hjemme da han er på en rejse.
vil være meget taknemmelig hvis i gad at svarer
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Tak for dit brev. Jeg kan forestille mig, at det må have været en ubehagelig oplevelse for dig at se de her billeder og beskeder på din mors telefon. Jeg kan godt forstå, at du er rigtig meget i tvivl om, hvad du skal gøre. Jeg vil meget gerne forsøge at give dig nogle idéer.
Først vil jeg sige til dig, at ægteskab og eventuelt utroskab er en sag mellem dine forældre. Det er derfor også deres ansvar. Du har ikke pligt til at skulle fortælle nogen om det, du har set på din mors mobil. Jeg kan forestille mig, at du måske har tænkt, at du svigter din far, hvis du ikke siger det til ham? Det synes jeg ikke, at du gør.
Du er desværre endt med, at få et kig ind i en voksenverden, som det ikke var meningen at du skulle gå og bekymrer dig om. Og du har fået en hemmelighed, som ingen ved, at du har. Selvom du er 100% sikker på, at din mor er utro, kan der godt være andre forklaringer. I nogle forhold har parterne endda lavet aftaler om, at de må have andre partnere. Det kan også være svært at vurdere, om din mor har været sammen med manden, eller om de i stedet har sendt billeder til hinanden og skrevet frækt.
Om det er sådan, det hele hænger sammen, ved jeg naturligvis ikke. Men muligheden er der.
Jeg får på fornemmelsen, at din mor ikke ved, hvad du har nået at se på hendes telefon. Derfor tror jeg, at du oplevede det som om, at hun kort tid efter lod som om, ingenting var sket. Har du overvejet at fortælle til din mor, hvad du så på hendes telefon? Hvis du tænker, at det kan være lidt akavet at skulle fortælle, så kan du overveje at skrive det i et brev. Det kan du aflevere til din mor, når I er alene sammen, og bede hende om at læse det, når hun er alene. Måske kunne du vise din mor dit brev her til brevkassen?
Du nævner ikke selv, det at tale med din mor, som en løsning. Så måske er du uenig med mig. Men jeg tænker, at den bedste løsning er at tale med din mor. Grunden til det er, at den der skal og kan tage ansvar for situationen, er din mor. Du har fået en forskrækkelse og nogle bekymringer, og dem skal du ikke gå med alene.
Selv om det måske føles uoverskueligt, så håber jeg, at du har fået en idé om, hvad du kan gøre.
Hvis du har brug for flere idéer, eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen