Brev
Min kærestes familie er bedre end min….
Hej.
Jeg har fået mig denne her utrolig dejlige kæreste. Han bor i Jylland, og jeg på Sjælland. Jeg har mødt hans familie et par gange, og har lige været der en weekend hvor jeg virkelig var en del af familien….de en familie på 5 og har det virkelig godt sammen.
Min familie.
Min familie er på 4 personer. Og alle er spillede og kan ikke med hinanden. Min søster er flyttet hjemmefra og hader min mor. Min far fandt en anden, men flirter stadig med min mor (han er også flyttet) og så er der min mir og mig tilbage. Vi klare det godt, men det føltes ikke som en familie… 🙁 hver gang jeg er sammen med min kærestes familie og ham vil jeg ønske jeg kunne blive der. Jeg græder hver gang jeg er i toget på vej hjem, da jeg ved hvad der venter mig derhjemme…nemlig ingenting.
Hos ham føler jeg mig elsket af alle. Jeg føler mig velkommen og i live. Derhjemme har min far og mig ikke et særligt forhold til hinanden og min mor er for deg meste nede over at min far er flyttet (det kun nogle måneder siden)
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at lade vær med at savne hans familie, og hade min så meget.
Håber i kan hjælpe mig.
Kærlig hilsen en frustreret og trist pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Det lyder som om, det er rigtig rart at være hos din kærestes familie, og hvor kan jeg godt forstå, at du så kigger på din egen familie og bliver ked af, hvordan situationen er med din egen familie lige nu.
Det kan være meget svært, når ens forældre går fra hinanden: både fordi, man er ked af, at ens forældre ikke skal være sammen mere, at man ikke har en familie, der bor under samme tag, og måske også fordi, man kan se, at ens forældre er kede af det. Man kan godt føle sig meget overset, fordi man måske føler, at forældrene har rigtig travlt med sig selv.
Det kan godt være, din mor er ked af det, men det er du og din søster måske også? Der kan være mange grunde til, at din mor og søster skændes rigtig meget, og at det virker som om, din søster bare hader din mor, men det kan godt være en periode – og der er mange, der kan have det sådan.
Måske fordi de er kede af det – og så kan det nogle gange komme ud som vrede på en af de personer, man føler sig mest tryg ved. Der kan også være mange andre grunde til, at din søster og mors forhold ser ud, som det gør, lige nu. Under alle omstændigheder er det i hvert fald bare ikke sikkert, at det bliver ved med at være sådan.
Jeg tænker, at det måske kunne være rigtig godt at snakke med din mor om, hvordan du har det? At du synes, det er rigtig svært at være derhjemme lige nu – at du ikke føler, at familien hænger sammen, og at det går dig rigtig meget på? Måske kan du, din mor og søster lave noget sammen en dag? Det kan godt være, at der bliver nogle skænderier undervejs, men skænderier er ikke lig med, at der ikke er kærlighed mellem personer –  faktisk kan det være lige tværtimod: at man skændes, fordi der er rigtig mange store følelser på spil. Måske kan det hjælpe lidt at tænke på?
Det kan også være, at du har brug for at tale med din søster om det hele? Måske kan du kommer på besøg hos hende? Hvor I kan lave noget hyggeligt sammen og snakke om dét, der er sket i familien?
Det lyder som om, din kæreste og hans familie er rigtig sød. Måske kan de også være gode at være sammen med lige nu, hvor situationen i familien er lidt kaotisk. Det bliver den måske ikke ved med at være. Så – hvis du kan – kunne det måske hjælpe at prøve ikke at sammenligne de to familier, men i stedet bruge din kærestes søde familie som et rart afbræk fra din egen familie, som står i en svær situation lige nu?
Der er i hvert fald rigtig godt, hvis du taler med nogen om, hvordan du har det! Du er også meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind (på nummer 116 111) eller skrive til os på Chatten, hvis du ikke synes, du kan snakke med din mor, søster eller kærestes familie – eller hvis du måske har brug for at snakke lidt om, hvordan man kan åbne op for sådan en samtale.
Måske kan dit brev blive første skridt mod at få det bedre derhjemme. Derfor er det godt, du har skrevet herind. Jeg håber, du også har lyst til at snakke med nogen tæt på dig – eller at du vil ringe eller skrive herind til os.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen