Brev
Min internet bedste veninde bliver slået ovs.
Hej, min internet bedste veninde er blivet slået der hjemme af sin mor, hendes mor har ogs råbt af hende , kommenterede dumme ting på hendes krop, over set hende, gjort hende ked af det, inorerede hende, og andre ting.
Ville rigtig gerne hjælpe min veninde men ved ikk hvordan 🙁 hun har også fortalt det til hendes far men han gjorde ikke noget.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige
Hvor er du bare en sød og kærlig veninde. Du skriver til os, fordi du er bekymret for din veninde.
Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret. Du ved, at din veninde bliver slået af sin mor. Hendes mor råber også af hende, overser hende og gør andre ting for at gøre hende ked af det.
Jeg kan godt forstå, du bliver bekymret. Din venindes mor opfører sig nemlig slet ikke okay. Forældre skal sørge for, at deres børn har det godt. Alle børn har ret til at føle sig trygge og blive hørt – uden at de er bange. Ingen må slå børn.
Det virker som om, at din venindes mor godt kunne bruge noget hjælp til at blive en bedre forælder. Og din veninde skal helt sikkert have hjælp til at få det bedre.
Jeg forstår det sådan, at du kender din veninde over internettet. Det er derfor ikke sikkert, at du ved, hvor hun bor. Jeg er heller ikke helt klar over, om hun bor i Danmark eller et andet land.
Jeg synes, du skal fortælle dine egne forældre om det. Hvis du hellere vil fortælle din lærer eller en sød moster eller sportstræner om det, så er det også helt okay.
Men dine forældre er tæt på dig og kan hjælpe med det samme. Så hvis du har det godt med dem, så synes jeg, du skal fortælle dem om det.
En dag efter aftensmaden kan du måske sige: “Mor/far, det er svært at sige. Men min veninde har det ikke godt. Jeg har brug for jeres hjælp.”
Ellers kan du vise dem mit svar til dig. Så behøver du slet ikke at sige noget.
Så kan dine forældre nemlig både være der for dig og prøve at være der for din veninde. Det er nemlig også vigtigt, at du har nogen at snakke med. Det kan godt være voldsomt, at ens veninde ikke bliver behandlet godt.
Tankerne om veninden kan komme til at fylde meget for dig. Du kan måske komme til at blive ked af det og få svært ved at koncentrere dig i skolen og derhjemme.
Dine forældre kan kontakte kommunen. Kommunen hjælper børn og familier, som ikke har det godt. Hvis din veninde bor i udlandet, kan kommunen også fortælle, hvad de kan gøre så.
Hvis du slet ikke føler, du kan snakke med en voksen tæt på dig, så kan du også ringe til den anonyme rådgivning i din kommune. Du kan google din kommunes navn + “anonym rådgivning børn og unge.”
Her er der voksne, som er vant til at snakke med børn, der har det svært. Du kan ringe og sige: “Hej, min veninde bliver slået af sin mor. Hun har brug for hjælp.”
Du er helt anonym og behøver ikke fortælle, hvem du er. Men kommunen vil spørge, hvad din venindes navn og adresse er. Så kan de nemlig hjælpe hende.
Kommunen kan også passe på hende, hvis hun er bange for, at hende mor bliver sur over, at nogen har ringet.
Hvis du synes, det er alt for stor en opgave – så er det helt okay. Det er ikke dit ansvar at hjælpe din veninde. Det er de voksnes. Men jeg forstår godt, at du gerne vil hjælpe.
Så synes jeg, du skal ringe til os på BørneTelefonen på 116111. Vi vil også rigtig gerne hjælpe dig videre. Her er du også helt anonym.
Igen må jeg sige, at du virker som en rigtig god veninde. Men nogen skal også passe på dig. Derfor håber jeg sådan, at du får det sagt til dine forældre. Det er nemlig en meget stor ting at gå med helt alene.
Knus og kærlig hilsen
BørneTelefonen