Brev
Min forældre.
Hej jeg er en pige på næsten 13 år.
Jeg bliver slået af min forældre og jeg er bange for at gøre noget forkert hvis jeg gøre bliver jeg slået. Jeg er bange for min forældre og der var nogle gange hvor jeg blev truet med en kniv.
Jeg har det allerede svært jeg er blivet ramt af psoriasis og min forældre gøre min liv svære og tænker kun over selvmord.
Min forældre truer mig med at hvis jeg siger det til nogen jeg kender eller snakker med fra eksempel en lære vil det dræbe mig.
Håber i kan hjælpe mig!!!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på næsten 13 år
Hvor er det godt du skriver. Jeg kan godt forstå, du bliver bange for dine forældre, når de slår og truer, hvis de synes du gør noget forkert. Det må være meget ubehageligt, du ikke kan føle dig tryg hjemme og det lyder virkelig ikke rart at de bliver så sure.
Jeg kan godt forstå, du ikke kan lide det og kan få tanker om selvmord. Alle mennesker har brug for at være trygge og ikke være bange derhjemme. Jeg har snakket med mange børn, der får det på samme måde, når deres forældre eller andre ikke behandler dem omsorgsfuldt og passer på dem.
Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig og fortælle dig, hvad du kan gøre.
Det dine forældre gør med at slå dig og true dig med kniv eller det de siger med at slå dig ihjel. Det er faktisk forbudt. Det står i loven.
I Danmark har alle børn ret til at være trygge derhjemme og blive behandlet godt af deres forældre. Det er alle forældres ansvar at passe godt på deres børn og sørge for at de bliver behandlet med respekt.
Det er bare ikke alle forældre, der magter denne opgave. Det kan der være mange grunde til, men det er ikke ok og du har krav på og fortjent en tryg hverdag med omsorg og kærlighed.
Hvis forældre ikke kan give deres børn omsorg og tryghed, så har barnet og familien ret til at blive hjulpet. Det er kommunen, der skal hjælpe barnet og ja familien.
Nogle gange kan forældre faktisk være farlige for deres børn. Og så sørger kommunen for at børn ikke skal bo hjemme ved deres forældre. Det er kommunen der bestemmer, hvilken hjælp der er bedst for barnet.
Hvis du gerne vil fortælle nogen, hvordan du har det derhjemme fx din lærer, men lader være fordi du er bange for dine forældre, så skal du vide, at du ikke behøver at tage hjem efter du har fortalt det. Din lærer skal hjælpe dig, så du kan få hjælp og blive beskyttet fx ved at sørge for, du får hjælp af kommunen. Det står også i loven.
Jeg kan ikke vide, hvorfor dine forældre truer dig til ikke at fortælle det til nogen. Men måske handler det om, dine forældre godt er klar over at den måde de er overfor dig ikke er ok, og derfor prøver de at få dig til at undgå at fortælle om det, da de godt ved, at så vil kommunen komme indover og stoppe det.  Det fortæller mig dog også at dine forældre har brug for hjælp. Hjælp til hvordan man er forældre, så du kan være tryg. Du skal vide, at hvis kommunen får at vide at et barn bliver truet fx som du gør med at de truer med at dræbe dig, så vil kommunen sørge for at passe på dig, så der ikke sker dig noget.
Jeg ved godt at alt det jeg skriver her kan være lidt indviklet. Derfor kan du også få hjælp af en voksen fra BørneTelefonen. Det hedder en bisidder. En bisidder kan mødes med dig fx på din skole uden dine forældre ved noget. En bisidder kan hjælpe dig med at tale med kommunen og sørge for at du ikke skal hjem til dine forældre, hvis du er bange for dem, fordi du har sagt det til nogen.
Du kan se en lille film om, hvad en bisidder er på linket her. Du får en bisidder ved at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Du kan også altid ringe til BørneTelefonen uden at fortælle hvem du er, hvis du bare har lyst til at tale med en sød voksen eller har nogle spørgsmål til, hvad der kan ske, hvis man fortæller til nogen, at ens forældre slår, eller noget helt andet. Vi er vant til at tale med børn om alle mulige ting.
Jeg håber, du kan bruge mine råd. Husk du kan altid ringe eller skrive igen.
Og til sidst – et stort tillykke med fødselsdagen. Jeg kan læse, du snart bliver 13 år.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen