Brev
Min Farfar
Hej jeg er en pige på 12 år (klad mig C).
Normal er meget optimistisk, Men lige fortiden er meget ked af det, Fordi min farfar er meget syg af Lungkræft,
Han skulle have ligget på Hospitalet men min farmor går hjemme og passer ham,
Han er så syg så min far siger at vil dø i år,
Men jeg vil ikke miste ham,
Hele min verden vil vælte hvis jeg mistede ham. Jeg kan godt tænke på noget andet når jeg er i skole og sammen med mine venner, Men når jeg er alene eller ikke kan sove tænker jeg på ham,
Jeg vil så gerne besøge ham men han bor 2 timer væk, men snakker tit i telefon med ham sammen med min far,
Han siger altid at han savner mig. Jeg savner også ham, Men jeg vil ikke miste ham.
Hvad skal jeg gøre jeg er fuldstændig knust. Hilsen C
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C
Tak for dit fine brev. Det lyder som en rigtig hård tid for dig lige nu, og for hele din familie. Det hjælper meget ofte at tale ud om sine bekymringer og sorger, og derfor er det så godt at du skriver.
Det lyder rigtig godt at du og din farfar kan snakke i telefon sammen. Og jeg er sikker på at det betyder meget for ham, at du fortæller at du savner ham. Jeg synes dit brev viser, at du er rigtig dygtig til at skrive. Mon det ville være rart for dig også at skrive et brev til din farfar? Det kan tit hjælpe at få sat ord på sine følelser, som man netop kan gøre grundigt i et brev.
Jeg tænker også på om du har spurgt dine forældre, om I kan tage en tur på besøg hos farmor og farfar? Også selvom det er to timer væk. Måske ville det være en god ting for hele familien at være samlet og kunne støtte hinanden, i sådan en svær tid. Der er nemlig intet i vejen med at vise sine bekymringer, og bede om andres støtte og trøst. For det er simpelthen en del af livet.
At en bedsteforælder bliver ramt af sygdom, er noget der rammer mange børn og unge. Og det er altid en svær oplevelse. Jeg tænker at det måske kunne være rart for dig at læse lidt om andres oplevelser, og måske få nogle råd til hvordan man tackler sådan en svær situation. Det kan du fx gøre på Brevkassens hjemmeside under 'Sygdom' og 'Sorg'. Det kunne også være, at du har en ven i skolen, der har oplevet noget lignende, som ville være rar at tale lidt med?
Jeg synes du lyder som en meget betænksom og følsom pige, og jeg synes allerede du klarer din svære situation rigtig godt. Du holder kontakten til din farfar, og dit brev til os er virkelig fint. Jeg håber mit svar kunne give dig lidt at tænke over.
Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen