Brev
Min far vil gå til politiet
Hej
For nyligt var jeg hjemme hos min far. Jeg lånte hans tablet, så jeg kunne logge på Snapchat og læse mine personlige beskeder.
Problemet er så, at jeg glemte at logge ud af min profil og nu har min far læst mine beskeder.
Jeg har haft en samtale med en dreng på 15 år, som jeg har chattet med i et stykke tid. Han har en IPhone, som jeg gerne ville købe af ham. Han skrev til mig, at jeg kunne få den mod et blowjob eller et handjob. Jeg sagde nej til begge dele.
Sagen er den, at nu vil min far gå til politiet og anmelde denne stakkels fyr. Det hele var jo bare for sjov.
Jeg har et rigtig godt forhold med min mor. Det var hende, som fortalte mig, at min far havde læst mine beskeder. Jeg har vist min mor beskederne. Hun er af en anden opfattelse end min far. Hun har ud fra beskederne vurderet, at vi blot er 2 unge mennesker, som har bevæget sig ind på et område, som er lidt grænseoverskridende for børn i vores alder, men ikke noget, som skal politianmeldes og ødelægge en på 15 års liv.
Min mor har drøftet det med min far, men han vil ikke lytte til min mor. Han bliver i stedet meget modbydelig og overfuset hende med grimme beskeder om hendes uansvarlighed. Jeg elsker min mor. Hun er verdens bedste mor, så det gør mig rigtig ked af at han er sådan mod hende. Jeg hader når de skændes og taler grimt til hinanden.
Jeg vil helst ikke have, at min far anmelder drengen og ødelægger hans liv og jeg og heller ikke min mor kan tale min far fra at anmelde ham. Hvad skal jeg gøre?
Med venlig hilsen den frustrerede11-årige
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 11-årige
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er ubehageligt, at din far reagerer ved at ville anmelde drengen. Du har en helt anden oplevelse af, hvad der er sket og er derfor slet ikke så bekymret, som din far. Samtidig tænker du på drengen og de konsekvenser en anmeldelse kan få for ham. Jeg synes virkelig, at du har nogle meget modne og kloge tanker om det, der er sket.
Du har gjort det helt rigtige ved at sige fra overfor drengen. Det er faktisk ulovligt at opfordre børn til sex. Så drengen har helt sikkert gjort noget, han ikke skulle gøre.
Mange unge og børn kommer dog til at skrive noget på nettet, de ikke mener i virkeligheden. Det kan nemlig opleves mindre farligt at spørge om ting på de sociale medier, end hvis man talte om det i den virkelige verden uden for skærmen.
Du tænker selv, at drengen bare gjorde det for sjov. Og han er bestemt ikke den eneste, der er kommet til det. Jeg har talt med mange børn, der er kommet at skrive noget på nettet, de ikke mente. Og jeg har talt med mange børn, der har oplevet at blive spurgt om noget, de syntes var grænseoverskridende. Fx bh-størrelse, blowjob eller nøgenbilleder. Det kan være meget ubehageligt.
Det lyder virkeligt godt, at din mor er til at tale med om det, der er sket. Det er godt, at hun hjælper og støtter dig lige nu. Jeg forestiller mig, at det vil gøre det nemmere for dig i fremtiden at gå til hende igen, hvis du oplever noget, du er ked af eller bekymret over.
Din mor har forsøgt at tale med din far. Desværre har det bare betydet, at din far har overfuset hende og talt grimt til hende. Det kan jeg godt forstå, at du ikke kan lide.
Og lige præcis det tænker jeg faktisk, at du måske skal prøve at tale med din far om. Det kan godt være, at han ikke vil lytte til dig omkring det med drengen. Men måske kan du skrive et brev til ham og fortælle, hvor svært det er for dig, at han taler grimt til din mor. Han tænker sikkert ikke over det i situationen, men måske vil sådan et brev få ham til holde en god tone overfor din mor, selvom de er ueninge?
Samtidig kan du overveje, om der er en anden voksen end din mor, der vil kunne tale med din far? Måske har din far en rigtig god ven, han lytter til? Eller en bror, søster eller en af dine bedsteforældre. Det kunne også være din lærer. Måske vil de kunne tale ham til ro?
Jeg er enig med din far i, at det ikke er i orden, at drengen har skrevet sådan til dig. Men det lyder som om, at både du og drengen har prøvet grænser af uden at ville andet end det. Måske kunne du derfor også foreslå din far, at du/ I skriver en besked til drengen om, at din far har set beskederne I har sendt hinanden. Han er blevet meget vred over dem –  I har derfor har haft en alvorlig snak om, at det faktisk er ulovligt, det drengen har gjort. Om han var klar over det? Mon ikke drengen så har lært det, han skulle?
Hvis du har mod på det, kunne du vise din far eller den voksne dit brev hertil og mit svar. Både din far og den voksne er meget velkommen til at ringe til os på ForældreTelefonen på 35 55 55 57 for at få gode råd til, hvad der er godt at gøre i denne situation, og hvordan de bedst støtter dig.
Hvis din far allerede har ringet til politiet, når du får mit svar, så håber jeg, at I kan få en snak om det. Spørg din far, hvad politiet ville gøre, så du ikke skal gå og gøre dig bange forestillinger om, hvad der sker med drengen. Uanset hvad, så tror jeg ikke, du skal være så bekymret. Politiet ved også, at børn og unge prøver grænser af, når de skriver til hinanden.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen