Brev
Min far ryger og har en sygdom
Hælp!
Jeg har opdaget min far i at ryge 3 gange. Alle gange har han sagt han nok skulle stoppe, men det har han ikke. Det gør mig meget ked af det især, fordi jeg ved hvor farligt det er.
Men det der gør mig mest ked af det er at han lyver over for mig og jeg kan slet ikke stole på ham mere. Samtidig har han også en sygdom som gør at han ikke trækker vejret ordentlig når han sover.
Jeg er MEGET bange for at han skal dø.
Han har også gjordt mig så ked af det at jeg ikke kan koncentrere mig skolen og jeg kan ikke lave mine lektier.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Det er rigtig godt at du skriver ind til os, og jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig med, hvad du kan gøre.
Du fortæller at din far er begyndt at ryge, og du har opdaget han gør det 3 gange. Jeg kan godt forstå, at det gør dig ked af det, når han siger han vil stoppe –  men ikke gør det.
Det er aldrig rart, når ens mor eller far gør noget andet, end de siger. Det føles meget utrygt.
Det er klart at du tænker, at du ikke kan stole på din far.
Jeg tænkte på, om du har snakket med ham om, at du bliver utryg?
Din far har brug for at vide, at du har behøver en tryg far – der kan passe godt på sig selv. Du må hjælpe ham med at forstå, at du har brug for en far, man kan stole på.
Ved din far, at du er bange for han skal dø? Særligt når han samtidig har en sygdom, der gør, han har svært ved at trække vejret når han sover? Han har brug for at vide, hvilken utryghed, han skaber hos dig.
Måske kender du en anden voksen du stoler på, og kunne have lyst til at tale med om dette?
Det lyder ikke godt, at du er blevet så berørt, at du har svært ved at koncentrere dig i skolen og ikke kan lave dine lektier. Din lærer har pligt til at hjælpe dig så du har det godt i skolen og trives generelt. Kunne du tale med din lærer omkring dine tanker?
Til sidst vil jeg sige til dig, at jeg sagtens kan forstå at du er bange, og jeg håber, du vil fortælle din far om det. Og at du også får snakket med andre voksne om det.
Du er også altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os på BørneTelefonen 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.