Min far

Hej BørneTelefonen min far bliver ved med at skælde mig ud for noget jeg ikke har gjort og han råber hele tiden og det bliver jeg bange for vil i hjælpe mig🤞

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Jeg forstår, at det er rigtig ubehageligt at få skældud, og blive råbt af. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver.

Det er godt, så du ikke skal gå med det selv. Bekymringer har det nemlig med at vokse sig større, hvis man går med det selv. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt som muligt.

Du føler, at din far skælder dig ud og råber over ting, som du ikke har gjort. Det er rigtig frustrerende. Men måske du også føler det er uretfærdigt? Det kan også føles voldsomt, hvis ens forælder råber. Så jeg forstår, at du kan blive bange.

Nogle gange så reagerer voksne – også forældre – på usmarte måder, fx ved at råbe. Det kan ske, når de bliver sure, forskrækkede, kede af det, eller også bare hvis de er trætte eller har travlt. Men uanset hvad, så er det ikke rart og ikke i orden at blive råbt af.

Hvis du har mod på det, kan det måske være en god idé at snakke med din far om, hvad det gør ved dig, når han råber og skælder ud. Det er bedst på et tidspunkt, hvor I ikke skændes, men er glade.

Det kan måske også være hjælpsomt at vise ham brevet her og mit svar? Så kan I få en snak om, hvad I kan gøre i stedet.

Jeg forstår, hvis du ikke har lyst til at snakke med din far om det. Så kan det i stedet være en god idé at snakke med en anden voksen, du stoler på.

Det kan være en anden i din familie, en lærer, træner eller pædagog. Så kan de måske hjælpe med at snakke med din far om, at det gør dig ked af det og bange.

Jeg håber, at du og din far kan få en god snak eller få noget hjælp til at få det bedre sammen, uden råberi.

Hvis det fortsætter, eller du har brug for at snakke mere om det, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.