Min families skænderier dræber mig

Hej brevkasse.
Jeg har længe synes at det her brevkasse noget var lidt noget pjat, men jeg kan nu se at det måske er en sidste udvej….

Men, jeg er en pige på 16 år. Jeg bor med min mor, far og min 21-årige søster. Jeg har her efter sommerferien begyndt at få nogle efterhånden seriøse problemer især med mine forældre.

Hver aften skændes de over et eller andet vildt ligegyldigt, og da min far er virkelig ufølsom type (ikke ondt, det bare sådan han er. sådan er jeg også) og min mor er meeeget følsom så er det virkelig bare som is og ild skal kommunikere.. og jeg ved ikke om det er fordi at det er blevet værre eller om det er fordi at jeg nu er begyndt at kommentere på det, at det nu går mig grænseløst på nerverne….
her den anden dag fandt jeg mig selv side ved aftensmadsbordet som fucking parterapeut og pænt bede dem om at sige undskyld til hinanden.. og min mor benægter bare og siger at den dårlige stemning opstod fordi mig og min søster ikke hjalp med maden eller et eller andet… og hun tror bare at vi alle er imod hende og KUN hende.. og jeg elsker hende men hun gider virkelig ikke lytte.
og min søster er bare et egocentreret barn der kun tænker på hende selv… så jeg får bare dårlig samvittighed på mine forældres vegne..
Men selvom de skændes, griner de også tit og har det godt.. men det efterhånden mere negativt.. og jeg føler bare ikke jeg kan gøre en skid ved det, da jeg selv stresser over skole og mine egne problemer..
Og det hele er endt ud i at jeg har fået sindssyg hygiejne angst her i huset, da min far bare sviner og skynder sig videre.. og jeg kan bare ikke tage det mere.. og min fam tager det bare ikke seriøst..
hov og jeg har forresten en veninde jeg kan snakke med det om, men det bare ikke nok.

undskylder for det lange brev..

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16 årige

Tak fordi du har skrevet til os trods din første modvilje. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig videre på en positiv måde.

Jeg har læst dit brev igennem mange gange og hver gang hæfter jeg mig ved, at du beskriver din familie- trods problemerne- rigtig positivt. Det er godt, for så er det mere sandsynligt, at I sammen kan finde ud af, hvordan I alle kan få det bedre derhjemme og skændes mindre.

Jeg oplever dog også, at du lidt har tilsidesat dit egen liv og egne problemer, fordi dine forældres skænderier pludselig fylder meget for dig. Er det mon rigtigt fornemmet? Du har meget styr på dine forældres og søsters kompetencer og hvordan hjemmet efter din mening skal fungere. Dine følelser og energier er hæftet meget op på det, og det er klart for mig at det påvirker dit humør meget. Og det kan jeg godt forstå. Jeg tænker på, om det mon er fordi de rent faktisk skændes mere nu end før, eller om det også kan være, fordi du er blevet ældre og dermed mere opmærksom på det? Hvad tænker du mon?

Du skriver kort, at du selv stresser over skole og egne problemer. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om de ting udenfor hjemmet der kræver meget af dig, måske også præger den måde du er på og opfatter ting på derhjemme. Jeg har talt med mange unge på din alder, hvor særligt skolen og venner fylder meget. Derfor kan du i den her periode også have ekstra brug, at der bare er ro på forholdene derhjemme. Det tænker jeg giver rigtig god mening og er helt forståeligt.

Dine forældre og søster er voksne mennesker og de må være ansvarlig for deres eget liv. Samtidig er jeres hjem dog fælles, så det vil være godt, hvis I kan aftale nogle fælles husregler som alle skal overholde.

Ville det være muligt at I kan få talt om, hvordan din far kan prøve at svine lidt mindre og imødekomme dit behov for god hygiejne?
Bare som eksempel ud fra det du nævner. Det kan også være I samtidig skal tale om, hvordan du og din søster hjælper mest muligt til? På den måde kan I måske også komme din mors udmelding om manglende hjælp i forkøbet. Måske kan disse aftaler aflaste dine tanker, så du kan flytte fokus til det du har brug for at tage hånd om, nemlig din skole og dine egne problemer. Hvad tænker du om det? Giver det mening?

Du er altid velkommen til at skrive til os igen, men hvis  du har mere brug for at tale med en voksen, er du velkommen til at ringe til børnetelefonen på tlf.: 116 111. Her sidder en voksen, som hver dag hjælper unge, der som du har det svært med råd. Samtalen er anonym

Du har været stærk at overvinde dit forbehold mod brevkassen. Jeg håber, at du i mit svar kan bruge den styrke til at finde en ny trædesten mod noget positivt for dig.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.