Brev
Min familie og hverdagen
Kære BørneBrevkassen.
Jeg skriver til jer bl.a fordi jeg virkelig bare brug for at få det her ud til nogle voksne mennesker som jeg ikke kender.
jeg er alt for meget genert og nervøs for at mine forældre opdager at jeg snakker med jer, så jeg tør ikke at ringe til jer, derfor det her brev.
Jeg er 12 år og har min egen pony, jeg rider næsten hver dag. jeg går på en skole jeg hader og jeg har ikke nogen rigtige venner der. jeg skulde ha’ gået i 6. klasse men jeg kom et år for tidligt i skole så går i 7. klasse.
jeg er rigtig dårlig til matematik og jeg har fået ekstra matematik flere gange men det hjælper ikke. hver gang jeg for en opgav med hjem hvor jeg har fået karektere kigger mine forældre bare på den ligger den ned i min taske igen og går, jeg for næsten aldrig et “flot skat” eller “tillykke jeg er så stolt” osv.
jeg må ikke skifte skole og for lort i hovedet hver gang jeg snakker om det med mine forældre.
jeg har kun 4 veninder og de har også en pony ude på den rideskole jeg rider på. de går i samme skole og 3 af dem er 14 og den ene er 15. jeg elsker at være sammen med dem, og de 4 piger og min pony er det eneste jeg rigtig elsker i mit liv. men det er jo bare det at jeg først kan se dem efter skole også til og med kl. 18:00 cirka når jeg ikke spiser aftensmad derude.
jeg hader at være sammen med min familie for det er altid kedeligt og nok det sidste jeg gider at lave. jeg opføre mig ikke som en 12 årig mere en 14 årig fordi jeg kun har de 4 veninder der er på den alder, og derfor vender jeg mig jo lidt til alt hvad de laver osv.
jeg tænker rigtig meget på den første gang og på om jeg skal barbere mig der nede og om der overhovedet er nogen der gider at have mig som kæreste. jeg tror jeg lider af ufrillig vandladning om dagen, eftersom jeg ret tit tisser i bukserne, og det er ikke muligt for mig at holde mig.
mine 4 veninder troede på et tidspunkt jeg havde bulimi fordi jeg hele tiden var på toilettet da jeg var sammen med dem i efterårsferien, men jeg var kun på toilettet hele tiden fordi jeg var bange for at tisse i bukserne.
hver gang jeg skændes med mine forældre hvilket er ret tit, tager de hele tiden noget fra mig. enten er det at lige efter skole skal jeg tage hjem og ikke må bruge noget som helst eloktronik (stuarrest) eller så er det at jeg ikke må tage ud og ride og være sammen med de eneste 4 veninder jeg har, og så tager min mor ud og rider i stedet for.
Hver gang jeg skændes med mine forældre er min storebror hjemme også blander han sig og råber af mig hvor møg irriterende en kælling jeg er fordi jeg råber af mine forældre og at jeg er pisse flabet og at jeg er verdens mest grimmeste pige i verden og at jeg lugter helt vildt dårligt. (normalt truer han mig også med at slå mig, dræbe mig og meget mere.)
jeg for stueresst og for ikke lov til at være sammen med mine 4 veninder og ikke må ride i flere dage og han for “bare hvis du ikke gør det igen skat så er det helt okay” også for han lov til at være sammen med sine venner lige bag efter og han er bare verdens største vidunderbarn(han er 15 og fylder 16 til december)
nærmest hver nat i sååå lang tid græder jeg mig selv i søvn, pga mine forældre. de siger til mig konstant at jeg bare skal være glad for at jeg har en pony og at jeg har 4 fantiske veniner,det er jeg skam også ekstremt meget! de er det eneste jeg har min pony og mine 4 veninder er alt jeg holder af og jeg jeg dø 1000000 gange for dem.
nå jeg ikke må gå ud i flere dage så det eneste jeg har og lave som er sjovt er at spise. spise og spise og spise hele dagen lang. jeg går ekstremt meget op i min vægt og skal være lige så perfekte og tynde og smukke ligesom mine veninder, og alle de smukke og fantastiske piger i verden. men hver gang der er noge at spise, spiser jeg det, selvom jeg ikke rigtig kan lide det.
jeg vejer omkring 51 kg. og jeg vil gerne ned og veje omkring 44 kg. jeg vil gerne have er lige ben og ikke et som bøjer, jeg vil gerne have en mave uden alle der deller, jeg vil gerne have nogle arme uden noget der hænger, jeg vil gerne have nogle tynde lår og ikke nogle ben der hænger og dasker. selvom der er mange der siger at jeg ikke kan få det og at jeg ligeså godt kan give op, men jeg ligeglad, jeg vil have det.
jeg har mange gange prøvet at begå selvmord før jeg fik min pony og mine 4 veninder i maj 2012. jeg har flere gange stået med en kniv og holdt den ved min pulsåre ved håndledet, men jeg har ikke styrken til at skære hårdt nok. jeg har også flere gange stået med en kniv rettet mod mit hjeret eller min mave, men stadig ikke kræfter nok til at gære.
hver jeg står med en kniv og tænker over selvmord har min hånd alid sviktet mig og begynde at ryste og alle mine kræfter forvandt i min hånd. jeg har været cutter og skæret i mig selv, men så kom de der med at alle mine kræfter forsvandt i min hånd også stoppede.
jeg hader når folk siger at jeg ikke skal tabe mig, når de selv siger at de gerne vil tabe sig og de er tyndere end jeg er.
jeg tør ikke at være alene på nogen måde, og hver gang jeg er, er jeg så bange, og bange for at der kommer en løve eller en krokodille osv. og dræber mig og piner mig ihjel. selvom at folk siger at sådan nogle dyr ikke går frit rundt, så vad nu hvis de var sluppet ud af Zoo. alt kan ske!
Jeg er også ekstremt bange for at det kommer nogle og dræber min pony og mine 4 veninder foran mig, og så bagefter dræber de mig. jeg er bange for at der kommer nogle og overfaldee mig eller forskrækker mig og så bagefrer skære i mig og torturer mig og at personene har en helt vildt ugyggelig maske på så jeg dør af skræk. jeg er bange for tiden og bange for alt det dårlige der kan ske.
jeg håber at du/i kunne forstå hvad jeg har skrivet og at der ikke er alt for mange fejl så i ikke kan forstå hvad jeg har skrevet.
jeg håber virkelig i vil svare tilbage, og skrive om det er normalt sådan som jeg har det, og hvad jeg skal gøre, for jeg kan seriøst holde mig sammen længere, og mine forældre er i gang med at tage alt fra mig, jeg må næsten aldrig se min pony, eller mine 4 veninder eller lave noget med den, snart har jeg mistet alt det og så har jeg intet tilbage og ser ingen grund at leve og trække vejret, og spilde andres tid på mig.
håber bare at i vil skrive et eller andet så mine dage vil blive lidt lysere.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit lange detaljerede brev her til BørneBrevkassen. Det er rigtig godt, du har valgt at skrive, når du ikke er tryg ved at bruge BørneTelefonen derhjemme.
Det må være rigtig svært for dig, når du oplever din rolle i familien på den måde, du beskriver. Når du skriver, hvordan du skændes med dine forældre og din oplevelse er, at din bror må andre og flere ting end du må, kan jeg godt forstå, du bliver ked af det.
Måske du går med en oplevelse af dine forældre på den ene side og du selv på den anden side, selv om du gerne vil have deres anerkendelse og ros?
Nogle gange kan man skændes og sige dumme ting til hinanden, som man senere fortryder og bliver ked af, er det muligt du kender den fornemmelse? Måske du nogle gange kunne have lyst til at fortælle dine forældre, at du savner dem og deres omsorg, men det bliver noget helt andet du får sagt? Det er ikke sikkert, du har det sådan, men nogle gange kan man føle sig fastlåst i nogle mønstre, der gør at det kan blive i den retning.
Det vil måske være svært for dig at tale med dine forældre om, hvordan du har det. Du beskriver også, at du er bange og genert, det gør det ikke lettere for dig. Var det alligevel en tanke værd at få talt med dine forældre om, hvordan du oplever tingene? Måske kunne du vise dem dit brev her til BørneBrevkassen, og lade dem læse det..?
Hvis du tænker, der er nogle dele af dit brev, de ikke skal læse, kunne du så måske skrive et andet brev til dem, hvori du fortæller din oplevelse af, hvordan det er hjemme hos jer?
Når du skriver om din skole og hvordan det er for dig derhenne, er der så en enkelt af dine lærere, du har det bedre med end de andre? Måske kunne du tale med en af dem om, hvordan du oplever at gå i skole og lave lektier. Det kunne være, at I sammen kunne finde en måde, der passer til dig. På nogle skoler kan der tilbydes lektiehjælp. Måske er det noget, der også er mulighed for på din skole. Det kunne også være, at din lærer kunne tale med dine forældre om, hvordan du bedst kan støttes i dit skolearbejde.
Du har mange ting at spekulere over, både med dine forældre derhjemme, men der sker også rigtig mange ting med din krop og dine følelser i den alder, du har nu. Det kunne måske være en mulighed for dig at kontakte din læge. På dit gule sygesikringssbevis står telefonnummeret til lægen, og du kan godt bestille tid hos en læge til en snak, uden dine forældre ved det. Din læge har tavshedspligt. Det betyder, at han ikke må fortælle dine forældre, at du har snakket med ham.
Der er mange ting, du kan tale med en læge om, og han/hun kunne også være rigtig god at tale med i forhold til dine bekymringer med at tisse meget om dagen. En læge kan også være god at tale med i forhold til hvordan du tænker omkring din krop, og hvordan du har det. På mange lægehuse er der både mandlige og kvindelige læger, måske vil det have betydning for dig.
En anden mulighed for dig kunne være at kontakte din skoles sundhedsplejerske. Det kan være, du vil være mere tryg ved at tale med hende. Tit har sundhedsplejersken stor erfaring med at vejlede og lytte til børn, der som dig har det vanskeligt med skolen og familien.
For dig kan der være mange spørgsmål at tale om, i forhold til din alder og at dine veninder er ældre end dig. Måske taler de om kærester og ting, du kan føle dig usikker på?
Du fortæller om mange ting, der er svære for dig i dit brev, og måske har du brug for at vende nogle af problemerne endnu engang. Måske var det en mulighed for dig at chatte med en af Børns Vilkårs rådgivere inde på BørneChatten?
Det kan også være du alligevel skulle få mod på at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller måske starte med at sende en SMS til 116 111? Du kan være helt anonym, dvs du behøver ikke fortælle, hvem du er.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.