Kære Pige på 16.

Mange tak for dit brev omkring dit forhold til din bror.

Jeg kan godt forstå du har brug for at betro dig til nogen og jeg er glad for at du skriver herind og jeg vil gerne prøve at komme med mine synspunkter om den situation du og din bror er i.

Som du skriver er det ulovligt for søskende i Danmark at have sex og kaldes incest – også selvom man holder uendeligt meget af hinanden og elsker hinanden.

Du skriver at I bor sammen og at jeres forældre er døde for mange år siden, det lyder vel nok sørgerligt at I har mistet jeres forældre og jeg kommer til at tænke på, om du og din bror måske har måttet stå på egne ben fra en tidlig alder og derfor søger tryghed og omsorg i hinandens favn?  Hvis det er sådan det forholder sig så kan du måske overveje hvilke andre ting der også giver dig tryghed og prøve at pleje de ting. Jeg tænker i og med du har skrevet til os, du godt er klar over det ikke er en god ide du og din bror har sex og måske ønsker lidt hjælp til hvordan det kan stoppe? Eller handler det måske mere om de følelser og tanker der er i spil og som det kan være svært at dele med andre?

Du er i en alder hvor sex er spændende og det er normalt at blive liderlig og få lyst til sex, men måske er der andre du vil kunne blive tiltrukket eller måske forelsket i, hvis du og din bror sov hver for sig og ikke har sex og fysisk kærlighed?  Har du og din bror snakket om det eller om det bare er noget der sker? Er han klar over at det er ulovligt og hvad konsekvenser der kan være ved det?

Næsten alle kan være kærester. Det vil sige man kan være kærester med mænd, kvinder, en af samme køn, med folk fra andre lande, med nogen der er ældre eller yngre end en selv eller med fætre og kusiner. Men man kan ikke være kærester og have sex med sine bedsteforældre, forældre, stedforældre eller søskende. Det findes der en lovgivning imod. Dette lader det til du er klar over, selvom du føler en stærk tilknytning til din bror. Jeg håber derfor du vil tage en snak med din bror, så I kan lave en aftale om ikke at sove sammen og måske også en snak om hvordan I ellers kan vise hinanden I holder af hinanden som søskende.

Jeg er klar over det kan være svært, da man jo ikke selv kan bestemme, hvem man bliver glad for og føler sig seksuelt tiltrukket af. Men sådan er lovgivningen i Danmark. Der er andre lande, som tillader søskende at være kærester. Grunden til det i Danmark er ulovligt, er bl.a. fordi man mener at hvis man får børn kan risikoen for at de får en genetisk defekt, fordi man er så tæt relateret familiemæssigt være tilstede. Men som du skriver er du født steril, så det at få børn er ikke en mulighed. Derfor må du og din bror sammen finde ud af hvad der er bedst for jer. Det kan være svært at have et forhold til en søskende, når man ikke kan fortælle omverdenen, hvordan man lever, dels fordi man er vidende om det lovgivningsmæssigt er forkert og også fordi omverdenen måske vil dømme en, mon du kan genkende nogle af disse refleksioner?

Jeg har nu forsøgt at folde mine synespunkter ud. Det er tydeligt at mærke du står i en konflikt mellem følelser og lovgivning. Håber I finder en løsning. Hvis du har brug for at snakke videre om det, er du meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111. Du er helt anonym og det er gratis. Her sidder rådgivere klar ved telefonen til at lytte, rådgive og støtte dig.

Mange varme hilsner fra Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?