Mangler støtte fra mor

Hej

jeg er en pige på 16 Og går i 10 klasse.

Jeg vil gerne ind på hf, men min mor siger det er forsvært. Jeg føler ikke hun støtter mig i det jeg gerne vil. Og i dag sagde jeg at jeg vilel prøve at udgive en novellesamling og det siger hun også er forsvært og jeg ikke kan konen til det.

Jeg prøver at sige at jeg godt kunne bruge hun støttet mig men så siger hun: du kan prøve , men det går nok ikke.

Jeg ved hun siger det for at beskytte mig og ikek have forhåbninger. Men jeg vil have forhåbninger og være gang jeg er glad over at jeg har skrevet en novelle til samlings , så siger hun det samme også om det jeg gerne vil være

Hvad skal jeg gøre eller sige

Tak på forhånd

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have, at din mor støtter dig i det, du gerne vil. Det er nemlig rigtig vigtigt, at have sine forældres opbakning, når man er ung og i gang med at prøve sig selv af.

Derfor er det også så fint, at du holder så klart fast i, at du gerne vil have forhåbninger. Og selvom du så fint forstår, at din mor nok prøver at beskytte dig, så du ikke bliver skuffet, så synes jeg, det er vigtigt, at du ikke opgiver dine drømme.

Måske kunne du spørge din mor, om det gør noget, at du bliver skuffet? For det er jo ikke sådan, at alt godt i verden stopper, hvis man bliver skuffet eller ked af noget.

Alle mennesker kommer til at opleve skuffelser i løbet af livet, så det i sig selv er ikke noget særligt. Og selvom det selvfølgelig gør ondt, mens det står på, så går det jo over igen.

Jeg synes derfor, du skal forklare din mor, hvad det gør ved dig, når hun ikke bakker dig op. Det ville nemlig være ærgerligt, hvis du mistede modet i forhold til de ting, du føler for, fordi du mangler opbakning.

Du kunne fx fortælle din mor, at du synes, at det er bedre at prøve lykken og måske blive skuffet, end det er ikke at prøve overhovedet. Det er nemlig en vigtig del af ens personlige udvikling at prøve noget af. Og samtidig er både succes og skuffelse noget, der kan skubbe én i den retning, man har brug for.

Hvad HF angår så tænker jeg, at du kunne tale med dine lærere eller en studievejleder. De vil kunne råde dig i forhold til det rette studievalg.

Vedrørende din novellesamling, så synes jeg bare, at du skal klø på. Der sker ikke noget ved at prøve. Måske får du den udgivet, og måske gør du ikke. Men måske er det vigtige også, at du har nydt at skrive den og helt sikkert har udviklet dig imens.

Du kunne måske få nogen til at læse dine noveller, så du kan få lidt konstruktiv kritik? Det kan sikkert være en stor hjælp for dig i skriveprocessen. Spørg eventuelt din dansklærer, om hun/han vil hjælpe dig.

Jeg vil ønske dig held og lykke med at tale med din mor og dine lærere og ikke mindst med at færdiggøre din novellesamling.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.