Brev
Mangel på respekt i familien
Hej rådgiver 🙂
Jeg er en teenage pige som har en lillebror på 8. Mig og min lillebror skændes det meste af tiden vi er sammen. Hvis ikke vi skændes, ser vi for eksempel film, men der kan vi sagtens også skændes, over de mindste ting. Jeg tror at vi mangler respekten overfor hinanden, og den respekt kunne jeg virkelig godt tænke mig.
Jeg begynder bare at skabe mig og råbe af ham, og det samme gør han. Vi kan også finde på at slå på hinanden, men så hvis jeg så slår ham på benet eller armen, får jeg dårlig samvittighed igen. Det er sikkert fordi at jeg netop ved, at det ikke er det man skal gøre for at “forsvare” sig selv.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at vi fik noget respekt for hinanden. Min mor siger også at vi burde have respekt for hinanden, men når jeg er sur, vil jeg ikke lytte på hvordan hun mener at vi skal få respekten for hinanden. Hvordan synes/tror du, at vi kan få noget respekt for hinanden?
Tak på forhånd 🙂
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev, hvori du beskriver et skænderifuldt forhold til din lillebror. Du er selv kommet frem til, at du tror, det er fordi I mangler noget respekt for hinanden. Dette får mig til at tænke, at det er noget, du har tænkt meget over, og du kan se jeres situation udefra – det er flot! At du selv er kommet frem til årsagen omkring, hvorfor I skændes, får mig til at tænke, at du allerede har taget et stort skridt i den rigtige retning.
Det er rigtig normalt for søskende at skændes af og til. I nogle perioder kan det være helt slemt, og andre perioder kan være rigtig gode. Det er også helt ok, at man ikke altid er de bedste venner.
Jeg vil selvfølgelig rigtig gerne prøve at give dig nogle råd til, hvordan dig og din lillebror kan få noget respekt for hinanden og forhåbentlig ikke skændes så meget.
Måske kan du prøve at komme i tanke om alle de ting, du godt kan lide at lave sammen med din lillebror? Og hvad I kan bruge hinanden til, som betyder noget for jer begge to? Du skriver, I har det godt, når I ser film sammen. Netop sådanne øjeblikke, tænker jeg, er vigtige at holde fast i, så I får flere af de gode øjeblikke sammen. Og når det går skævt, kan du prøve at øve dig i at stoppe det, før I ender med at slås.
Du siger, at du ikke er så lydhør for din mors ideer, når du er sur. Men hvad hvis du prøvede at tale med hende på et tidspunkt, hvor du ikke er sur? En anden idé kunne være at prøve at snakke med dine veninder. Måske er de eller har de prøvet lignende situation og kan komme med nogle gode råd til, hvordan det kan blive bedre.
Mange venlige hilsner fra BørneTelefonen