Brev
Lorteliv
Hej BørneBrevkassen!
Her på det sidste har jeg haft enormt mange problemer ikke så store men alligevel nok til virkelig at gå mig på. Fks. Har jeg lige haft et kæmpe skænderi med min mor. Hun havde set gennem et vindue at jeg havde spillet på min mobil i timen da hun skulle hente mine mindre søskende.
Hun sagde det til mig og jeg valgte at sige at jeg bare havde skrevet noter til timen på den, og gik op og skrev nogle sim jeg viste til hende. Hun så på klokkeslættet det var skrevet i og så at jeg havde løjet.
Mine forældre er meget følsomme over for den slags så hun blev sindssygt vred. Hun råber alt muligt om at jeg svigter hende og at jeg aldrig kommer til at få arbejde. Jeg ved at hun bare er vred og vil give mig dårlig samvittighed, men jeg ved også at hun vil sige det til min far, som kan blive voldsomt rasende.
Jeg havde også for en uge siden skubbet en dreng der var 2 år yngre end mig fordi han provokerede. Det forårsagede at de holdt mig vågen til kl 12 med bare at skælde mig ud. I skolen er jeg heller ikke så god til noget som helst.
Socialt er jeg en komplet taber, og fagligt er jeg heller ikke den bedste. Det er ikke de store problemer, men alligevel giver det mig bare følelsen af at mit liv ikke fungerer. At det hele alligevel bare er noget lort, som jeg kan være ligeglad med.
Jeg har flere gange skåret i mig selv, og overvejet selvmord. Jeg ved det lyder overdrevet, men jeg har bare følelsen af at jeg ikke gør noget rigtigt og at ingen kan lide mig. Jeg håber jeg får svar af jer for jeg er virkelig frustreret og desperat.
Mvh. Drengen på 13
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13
Tak for dit brev. Du skal have stor ros for at dele dine tanker og følelser med BørneBrevkassen.
Jeg synes bestemt ikke, at det er ligegyldige ting, du døjer med. Det er problematikker, som går dig så meget på, at du ikke kan se andre muligheder end at skære i dig selv. Og når man vælger denne løsning, så er det oftest fordi, man har nogle ting indeni, som gør ondt. Derfor kan smerten fra "cutting" føles som om den overdøver den smerte, man ellers har indeni... Det hjælper bare kun i kort tid, og nogle gange kan det måske føles endnu værre bagefter..?
Jeg ved, at det kan være svært at stoppe med at skære i sig selv, og derfor tænker jeg at du måske godt kunne bruge noget hjælp fra en voksen, som kender til at have så svære tanker, at man vælger at skære i sig selv.
Derfor håber jeg på, at du har mod på at dele dine oplevelser og tanker med en voksen.. Så mon du kan komme i tanke om en voksen, som du har tillid til? Det kan være en lærer, en pædagog, en sundhedsplejerske eller en helt anden?
Hvis det er svært at tage "hul" på bylden, kunne du måske prøve at vise vedkommende dit brev og mit svar..? Det kan nogle gange være en stor hjælp...
Og hvis du har brug for at vende situationen eller andre ting yderligere, så har du mulighed for at være anonym og ringe gratis på 116 111. Her sidder voksne dygtige rådgivere - og de sidder der frem til kl. 23.00.
Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive igen!
Varme tanker BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.