Brev
Min mor slår mig
Hej. Jeg skriver fordi at min mor siden jeg var fire har slået og nedbrudt mig psykisk. Det er enkelte gange blevet drevet så vidt at jeg er kommet til at slå igen hvilket jeg fortryder. Dette har min mor brugt som undskyldning for at hun slog mig ved at bytte om på rækkefølgen. Lige før jeg skrev dette har hun slået og sparket mig fordi jeg insisterede at tørre min egne hænder hvilket jeg ikke synes er nogen grund til at slå.
Hvad gør jeg?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Tusind tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver ind til os, når du har problemer derhjemme, så vi kan hjælpe dig med at få gjort noget ved det!
Du skriver, at hun siden du var 4 år har slået dig nedbrudt dig psykisk. Det lyder bestemt ikke rart, og det er på ingen måde i orden. Dine forældre må ikke slå dig.
Du har ret til at blive behandlet omsorgsfuldt og med respekt. Det betyder, at dine forældre har pligt til at passe godt på dig, ved at sørge for at du har det godt og er tryg derhjemme. Det lyder for mig som om, at din mor har svært ved det, og derfor har I ret til at få hjælp.
Det du kan gøre, er at snakke med en voksen, som du er tryg ved, om det der sker derhjemme. Det kan fx være en lærer, en moster, faster eller bedsteforældre. Har du mon mod på det?
Personen har pligt til at fortælle kommunen, hvad der sker derhjemme. På den måde kan kommunen hjælpe dig og din mor på den bedst mulige måde. De har nemlig pligt til at sørge for, at alle børn i kommunen har det godt. Hvad de vælger at gøre, kan jeg ikke fortælle dig, da det er forskelligt fra sag til sag.
Du kan også vælge selv at kontakte kommunen. Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Du kan ringe til kommunen og fortælle om din situation og spørge, hvordan du kan få hjælp. Du kan være anonym, men hvis du ønsker, at kommunen skal hjælpe dig, skal du på et tidspunkt fortælle dem, hvem du er.
På din kommunes hjemmeside kan du finde et nummer, du kan ringe til. I nogle kommuner er der særlige afdelinger, der tager sig af at hjælpe børn og familier, men hvis du ikke kan finde det på hjemmesiden, kan du ringe til deres hovednummer: Du kan for eksempel sige: “Hej, jeg er et barn, som har det svært derhjemme. Jeg vil gerne tale med en, som arbejder med børn.”
Har du brug for hjælp til at finde det rigtige telefonnummer, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111. Så hjælper vi dig. Vi kan også hjælpe dig med at komme i kontakt med kommunen og tale med dig om, hvilken voksen i dit netværk, der ville kunne hjælpe dig.
Du kan også bruge en voksen fra BørneTelefonen (en bisidder). Bisidderen vil være ‘din person’ og du bestemmer, hvad I skal tale om. Bisidderen kender alt til at have det virkeligt svært, for bisidderen har hjulpet mange unge med forskellige problemer. Bisidderen kender systemet og dine rettigheder. Du kan her se hvordan vores bisidder har hjulpet Terese: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår
Hvis det føles svært at starte en samtale om vold, så se videoen om at ‘fortælle noget svært’  nederst på denne side:https://bornetelefonen.dk/vold-i-familien/
Jeg håber, at du finder mod til at tage kontakt til enten en voksen, bisidderen eller til kommunen, så du og din mor kan få den hjælp, I har ret til. Du har allerede taget det første skridt i den rigtige retning ved at skrive herind.
Jeg tror på dig, og ønsker dig alt det bedste.
De kærligste hilsener fra BørneTelefonen.