Brev
konfirmations drømmen er død..
Hej BørneTelefon
Jeg går i 8 klasse og skal meget snart konfirmeres, som jeg sådan har glædet mig til i rigtig mange år. Det gør jeg så ikke mere..
mine forældre er skilt jeg vil ikke have min far med fordi han er alkoholiker og han kom stiv til min søsters konfirmation
jeg snakker hellere ikke med min far mere, for min ejet bedste, vi inviterede min fars familie men de sagde at de ikke ville komme vis min far ikke kommer, og det gør mig inderligt ked af det, for vil så gerne have hele min familie der
vi bliver kun 16 mennesker og vi kunne have været 60, jeg synes ikke at det er særligt fedt at der ikke kommer så mange som vil fejre den stor dag med mig.
Har i måske en ide om hvordan dagen kan redes?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mange tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå det er en svær situation. Ens konfirmationsdag er en stor dag. Og man vil gerne gøre det til en mindeværdig dag sammen med ens familie.
Jeg synes du har gjort det rette i at invitere din fars familie. Så jeg synes, det er ærgerligt, at de fravælger at komme på grund af din far. I kunne jo godt have haft en god dag sammen selvom din far ikke er der. Men det er dem der går glip af en hyggelig dag. Det er dem der går glip af at være med til at gøre det til en god dag for dig. Jeg synes det er flot du har taget en beslutning som du føler er rigtig.
Du har erfaret ved din søsters konfirmation, hvordan det påvirkede festen at din far var fuld og det ønsker du ikke sker til din konfirmation. Det er så fint du prøver at undgå dette, mærker efter og passer på dig selv og det er ikke til at vide, hvad din fars familie har tænkt, siden de ikke ønsker at komme. `Hvis du har mod på et, kan du spørge dem eller prøve at forklare dem, hvorfor du har taget  det valg du har?
Jeg forstår godt at tanken om at der kunne have været flere mennesker med til din konfirmation, kan være svær. Men jeg tror, at noget af det bedste her i livet er at være sammen med mennesker man holder af og som holder af en. Være sammen med mennesker som får en til at føle sig godt tilpas og vil en det bedste.  Jeg er sikker på, at de 16 mennesker der kommer til din konfirmation vil dig det bedste. De ønsker at du får en super god dag. En god fest handler ikke så meget om hvor mange gæster der er, men mere om hvad det er for nogle gæster.
Måske det kan hjælpe at tænke på det, så du er med til at skabe en god dag for dig selv og dine gæster. Måske det er en ide at tale med din mor om hvordan du har det, så hun kan trøste og støtte dig og forhåbentlig hjælpe dig til at få en super konfirmation.
Jeg vil ønske dig tillykke og håber du får en dejlig dag med dine gæster.
Mange hilsner Børnetelefonen