Kompliceret

Brevet er anonymiseret af hensyn til barnet. Rådgiver har læst hele brevet.

Hej BørneTelefonen

Jeg er en pige på 11 år, min mor og far er skilt.

Min far ryger hash det er derfor at min mor slog op med ham. Men min far har så fundet en anden kæreste som også ryger hash,

de har allerede 1 barn men nu er hun gravid igen, deres første barn er meget voldelig men jeg tror han har det fra sin far.

Der mon mor prøvede at slå op med min far var mig og min lillebror tilstede, han slog, sparkede og hev i hendes hår. Både mig og min lillebror har fået traume .

Mig og min lillebror fik så en plejefamilie men efter 6 år havde de ikke tid mere, vores sagsbehandler siger at vi ikke må få en nu plejefamilie.

Næste ting:
Jeg har det også svært i skolen fordi at min bedste veninde er flyttet til X og jeg går i skole i Y så jeg har “næsten” ingen venner. Jeg har to “venner” som vi kalder V og I, jeg har kendt V hele mit liv men jeg føler at vi er ved at vokse fra hinanden, hun er begyndt at lyve for mig. Og I har jeg kendt i 5 år og hun er begyndt at blive mega drama Queen så jeg skal altid gøre ting for hende.

PS ved godt mit brev er meget langt.

Mvh mig:(

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Sikken omgang du og din bror har været igennem… Det lyder bestemt ikke rart. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret.
Det kunne godt lyde som om, at der ikke passes  helt ordentlig hånd om jer. Og det går jo ikke.

Nu hvor I har boet hos en plejefamilie, kunne jeg forestille mig, at din mor måske ikke har det helt nemt. Derfor kunne det tyde på, at du ikke kan tale med hende om alle dine bekymringer. Har jeg mon ret i det?
Og din far lyder heller ikke til at have det nemt, eller som om han er den rette at tale med.

Hvis du godt kan tale med din mor, så synes jeg, at du skal gøre det. Så hun måske kan hjælpe dig.

Derudover kan jeg også anbefale, at du betror dig til en voksen på skolen. Skolen har nemlig pligt til at hjælpe de børn, der har det svært af den ene eller anden grund. Og det har både du og din bror jo.

På nogle skoler er der også en socialrådgiver, som du kan tale med, og som kan hjælpe dig og din bror. Derfor synes jeg, at det er en rigtig god idé, at du får fortalt om din situation til én af de voksne på skolen. Det kan også være de ting, som du ønsker ville ske for dig og din bror.

Og det vil også være en rigtig god idé at fortælle den voksne på skolen, hvordan du har det med veninderne. Skolen har nemlig en AKT-lærer (adfærd, kontant og trivsel), som kan tage nogle snakke med dig om de ting, der sker i dit liv lige nu – og om de ting, der sker i klassen med venskaber. Det, tror jeg, ville være rigtig godt for dig.

Måske har du prøvet at tale med de voksne om det, men måske er det en idé at prøve igen. Ellers kan det også være en voksen, bisidder, fra BørneTelefonen som skal hjælpe dig med at få godt. Det kunne nemlig lyde som om, at du måske gerne vil bo i pleje igen eller have hjælp til at få det godt derhjemme. Og måske tænker du også, at der er brug for hjælp hos din far og for hans to andre børn? Det kan du også tale med din bisidder om.

En bisidder snakker med dig og kan gå med dig til møder på kommunen eller i Statsforvaltningen, når du skal fortælle om, hvordan du har det.

Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.

En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring eller skriv til os på 116 111. Du kan også læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Det er helt gratis at ringe, og du er også anonym. Vi kan ikke se dit telefonnummer. Til gengæld er vi god til at taler meget i telefon eller skrive med børn, der fx er kede af det, bekymrede eller bange. Vi er for at hjælpe børn og unge.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.