Brev
Kan se døde mennesker
Hej BB,
Jeg er begyndt med at se mine døde familie-medlemmer.
Jeg har mistet mange fra min familie. Jeg har nærmest vendet mig til det. Her på dt sidste har jeg set fx min døde tante. Jeg mener ikke at jeg drømmer om hende. Men jeg ser hende i daglys såsom midt på dagen.
Jeg er begyndt at blive lidt bange. Min mor tror på blackmagic og siger at der er demoner og alt det slag i vores demtion. Begge mine forældre er psykiske syge og, de er ikke indlagt.
Men når jeg ser de døde, en ad gangen. Se ser jeg dem som mørke skygger/luft. Fx min morfar ham så jeg som en hvid luft person som står oppe ad mig. Men når jeg ser min tante så ser jeg hende som en mørk skygge person. De begge var søde mod mig.
Jeg tror at jeg har arvet min tip oldemors kræft. Jeg skriver dette ved 22 tiden. Da det har holdt mig vogen siden jeg var 6 og et halvt år gamle. Min mobil ringet lige mens jeg skrev dette. Det var Anonymt….. ER JEG BLEVET SKØR!? HJÆLP!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Jeg synes det er vigtigt, at du får snakket med nogen om, at du ser afdøde personer eller omrids af personer, som i virkeligheden er døde. Har du talt med andre end dine forældre om det?  Det er jo mange år, du har haft disse syn?
Det er svært at miste nogen fra familien, især hvis de står en nær. Der er mange spørgsmål til, hvad der sker, når man dør. Og i det hele taget spørgsmål omkring døden, som det er godt at snakke om med andre om. Har du mon gjort det?
Du skriver, at du bliver lidt bange, selvom skyggerne, som du ser, er søde mod dig. Jeg kan godt forstå, at du bliver lidt bange. Netop derfor er det også vigtigt, at du få fortalt om dine oplevelser til nogen. Så I kan snakke det igennem og du kan få mulighed for i detaljer at fortælle, hvad det er, du ser.
Det lyder, som om der bliver snakket en del om mystik og magi hjemme hos dig. Måske er det dine forældre, der har fortalt dig, at du har arvet en kraft fra din oldemor? Lige præcis det er jo også en svær besked at få. Og hvad skal du stille op med det? Du skriver at begge dine forældre er psykisk syge, men at de ikke er indlagt. Jeg bliver nysgerrig på, hvordan de er psykisk syge, og om der er nogen, der har snakket det igennem med dig?
Det vil være en god ide, hvis du tager fat i en god voksen og beder om hjælp. Det skal ikke være dine forældre, men måske en af dine lærere, eller en træner eller en anden voksen du kender. Sig, at du har brug for en snak om en alvorlig ting. Og fortæl så den voksne lidt om det, du går og rumler med. Du kan fortælle om de ting du ser, men du kan også fortælle om dine forældre, som er syge, men som måske ikke får den behandling, de har brug for. Du kan også altid ringe ind til BørneTelefonen 116111 og få en snak med en voksen. Der kan du måske få flere ideer og få talt mere om, hvordan du har det.
Til sidst i dit brev spørger du, om du er blevet skør. Det er jeg ret sikker på, at du ikke er!  Men, du skal  ikke gå alene med alle dine tanker. Så kan du nemlig komme i tvivl om, hvad der er skørt, og hvad der ikke er det. Jeg synes, det er et virkelig sundt tegn, at du har skrevet herind, fordi du er urolig og i tvivl om ting. Nu skal du tage det næste skridt og få snakket med nogen, som er tættere på dig. Det håber jeg virkelig du har fået mod på.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen