Kan ikke mere

Hej BørneTelefonen
Jeg skriver her inde fordi jeg har noget jeg gerne vil ud med. Jeg er en afghansk pige på 15 år. De seneste dage har jeg haft der så dårligt og været nede. Det påvirker mig enormt meget det der sker i Afghanistan lige nu.

Jeg ser så mange ting på sociale medier som virkelig ødelægger med hjerte.

Jeg har selv familie i Afghanistan og sender masser af tanker til dem. Jeg begynder altid med at græde når jeg hører hvor svært min familie har det lige nu. Det er rigtig svært at beskrive følelsen og det fylder alt for meget.. jeg har snakket med min forældre om det og i starten fik jeg det bedre men nu ser jeg så mange ting på de sociale medier og i nyhderne

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 15 år.

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har haft modet til at skrive herind for at finde hjælp til din sorg og bekymring for Afghanistan.

Jeg tror, at rigtig mange mennesker lige nu er meget påvirkede og bekymrede over situationen i Afghanistan. På den måde er du ikke alene.

Du har endda en personlig relation til landet. Du har familie i Afghanistan, hvis liv lige nu er vendt på hovedet. Derfor kan jeg også godt forstå, at det påvirker dig og bekymrer dig meget.

Når der opstår store kriser, er det helt naturligt, at man bliver ked af det eller føler chok. Kriser kan nemlig minde os om, hvor skrøbeligt livet kan være. Ligesom de kan gøre os bekymret for fremtiden. Eller giver os tanker om døden. Mon det også er noget af det, der fylder i dig?

Når man føler sig bange eller har mange ubehagelige og nedtrykte tanker er det en god ide at tale med nogen om tankerne. Især hvis man oplever, at tankerne er svære at stoppe igen.

Du har allerede talt med din familie om det. Det er godt. Man skal nemlig ikke gå rundt med sine svære tanker helt alene.

Du skriver også, at det faktisk hjalp dig i starten. Nu er det dog som om, at du begynder at blive mere påvirket igen. Særligt på grund af de ting, du ser på sociale medier og i nyhederne.

Jeg kan godt forstå, hvis billederne du ser i medierne påvirker dig. Ofte er det der fortælles og vises i nyhederne de værste historier og billeder. Derfor kan de også let printe sig ind på nethinden og sidde fast længe efter. Er det mon også sådan du oplever det?

Når jeg læser dit brev får jeg det indtryk, at hver gang du se et nyt billede eller en nyhed om Afghanistan føles det som en ny svær smerte i hjertet. Hvor kan jeg godt forstå, at du skriver, at du ikke kan klare det mere. Det får mig også til at tænke, at du for en stund nok har brug for at stoppe med at se nyheder eller læse om situationen i Afghanistan.

Måske føles det svært at slukke for medierne. Jeg kan forestille mig, at du måske føler en trang til at være opdateret på situationen. Kunne det derfor være en mulighed, at du aftaler med dine forældre, at de opdaterer dig, hvis der sker noget vigtigt du bør vide?

På den måde kan du give dine tanker og følelser lidt ro og måske få dulmet din uro. Og samtidig føle dig tryg ved, at dine familie vil dele det med dig, hvis der sker noget vigtigt – giver det mon mening?

Selvom du stopper med at se nyhederne vil uroen og tankerne måske stadig fylde noget i dig det næste stykke tid. Nedenfor vil jeg komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre, når tankerne begynder at fylde:

  • Når du mærker uro, så prøv at forestil dig, at du er et rigtig rart sted, hvor du plejer at have det godt og være tryg – det kan måske bremse de urolige tanker og bekymringer.
  • Sig uroen imod – tænk på, at du ikke vil finde dig i, at urolige tanker skal forstyrre sig og ødelægge din dag. Tænk på nogle neutrale ting, så din tænkehjerne kommer så meget på arbejde, at der slet ikke bliver plads til, at følelserne tager over.
  • Øv dig i at trække vejret stille og roligt, fordi det kan hjælpe dig med at genfinde roen, hvis du bliver urolig. Træk vejret stille og roligt og forestil dig, at du puster tankerne ud.
  • Lav ting, som føles trygt og rart, det kan fx være at ringe til en ven, lytte til noget beroligende musik, tage et dejlig varmt bad, lægge et puslespil osv.
  • Giv plads til de svære tanker og bekymringer og skriv dem så ned. Få smerterne ned på papir. Nogle skriver det som digte. Andre som en slags dagbog. Når man har skrevet tingene ned, kan man måske pakke dagbogen væk for en tid og give sig selv en pause fra tankerne.

Jeg håber, at nogle af rådene ovenfor kan være en hjælp for dig, så du snart kan få det lidt bedre. Samtidig er det dog også vigtigt for mig at fortælle dig, at det er helt okay at være ked af det. Og det er også okay, at det tager tid. Og at du lige nu har brug for tid, før det kan føles bedre igen.

Hvis du har brug for at snakke noget mere om det hele, er du meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen om dine tanker. Det kan du gøre på 116 111. Vi vil altid gerne hjælpe dig!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.