Brev
kære brevkasse
jeg er blevet misbrugt af min far i mange år.
Det er et år siden jeg har sagt det. og det køre i retten nu .
men det gør rat langt tid.
jeg er helt vild ked af det.
hvad skal jeg gøre. vil i ikke hjælpe mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Jeg kan godt forstå, at du her helt vild ked af det. Det er meget hårdt for dig, at der skal gå så lang tid med en retssag.
Det var flot, at du fik fortalt om din fars misbrug af dig. Det har ikke været en nem beslutning for dig. Men nu er der gået et år, og der er stadig ingen dom. Den usikkerhed er svær at bære.
Jeg tænker på, om der er nogen, der hjælper dig? Har du kontakt til en psykolog eller en sagsbehandler, der kan støtte dig? Eller står du helt alene med alt det svære?
Jeg kunne godt tænke mig, at du ringede til BørneTelefonen, så vi kunne snakke lidt med dig om dine muligheder. Vi vil nemlig rigtig gerne hjælpe dig.
Vi vil også gerne tilbyde dig en bisidder, der kan støtte og hjælpe dig. Nummeret er 116111. Jeg håber, vi hører fra dig.
Kram fra BørneTelefonen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.