Brev
Jeg vil stikke af hjemmefra…
Hvordan kan jeg stikke af hjemmefra uden min forældre finder mig?
Jeg har fået nok…
Jeg må næsten aldrig være uden for med mine venner eller kæreste.
Jeg har stukket af 2 gange før….
Min mor sagde næste gang du stikker af klipper jeg dig helt skaldet osv…. Jeg vil så meget stikke af, men jeg tør ikke….
Hvad kan jeg gøre? 🙁
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tak for dit brev. Det er kort og præcist og det sætter en masse tanker i gang hos mig, som jeg håber vil hjælpe dig til at få svar på, hvad du kan gøre.
Der er mange ting jeg får lyst til at spørge om. Jeg tænker specielt på, hvorfor du mon har så stor lyst til at komme væk hjemmefra.
Du er stukket af 2 gange før, så hvor mon du tog hen? Tog du hen til nogen, som kan støtte og hjælpe dig i at tale med dine forældre?
Det lyder som om, at det er noget derhjemme, som du har fået nok af. Du skal vide, at du har ret til hjælp, hvis du føler dig utryg derhjemme.
Jeg kan sagtens forstå, hvis du bliver bange, når din mor truer med at klippe alt dit hår af. Det er slet ikke i orden, at hun truer dig. Jeg gætter på, der er nogle ting, I er meget uenige om, når det ender på den måde med trusler. Ofte hjælper det, at man i familien har nogle aftaler som man sammen har funder frem til. Det ville være rigtig godt, hvis I kan tale sammen på en god måde, når I ikke er uvenner.
Det kan være, at du allerede har prøvet det. Men måske kunne du og dine forældre sammen tale om, at hvordan og hvornår du kan være sammen med dine venner. Måske kan I lave nogle aftaler for, hvornår du skal være hjemme, som kan gøre, at du kan få lov til noget af det, som du gerne vil.
Det kan være at I kan lave aftaler, som er rimelige for dig (en pige på 12 år), og for dine forældre, som kan og skal passe på dig. Hvis det er en ide, du tænker vil hjælpe jer til at få det bedre sammen, så kunne du måske finde et tidspunkt, hvor der er tid og fred til det? På den måde, tænker jeg, at I kan undgå de store diskussioner, trusler og dine tanker om at stikke af – mon det vil være en mulighed for jer?
For nogle er det en hjælp at skrive det i et brev eller en besked til sine forældre, at man vil tale med dem om ‘komme hjem tider’, eller hvad du nu tænker er vigtigt at tale om.
Måske vil det være en ide, at tale med familierådgivningen i jeres kommune. I familierådgivningen, er der en rådgiver som taler med jer – dig og dine forældre – om hvordan I kan få det bedre sammen. Jeg ved fra andre børn, at det har hjulpet dem. Du kan læse mere om det og finde nummeret til familierådgivningen på kommunens hjemmeside, som du kan finde ved at søge på din kommunes navn.
Du kan også få hjælp fra BørneTelefonen til at kontakte din kommune. Hos os kan du få en bisidder, som både kan kontakte din kommune og gå med dig til samtaler om din situation. Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn, der ligesom dig tænkte på at stikke af. Du kan læse mere her: En bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du vil tale mere med os om at få en bisidder, så kan du skrive eller ringe på 116 111.
Er der nogen omkring dig, der kender til, at du er stukket af tidligere og har lyst til at gøre det igen? Måske er du er tryg ved en voksen i din verden, som du kan tale med. Det kunne være en lærer, eller dem du var hos, da du stak af. Som jeg læser dit brev, ser du det at stikke af, som løsning på dine problemer. Men jeg tænker, at det er en god ide at tale med en voksen om det, som kan hjælpe dig med at få det bedre.
Jeg håber mit svar giver dig nogle gode tanker og mod på at ændre det, som ikke er godt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen