Jeg vil hjælpe men ved ikke hvordan

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 11 årige pige

Hvor er du bare opmærksom og betænksom, jeg forstår godt, at din ven har betroet sig til dig.

Jeg kan sagtens forstå, at det er svært at gå med de oplysninger for dig selv - og jeg forstår også trangen til, at hjælpe.

Du er jo allerede i gang med at gøre noget, du lytter - det er så vigtigt, at man har nogen som man kan tale med.

Vis din ven, at du er der for ham - det kan være ved, at invitere ham med hjem, hænge ud sammen i frikvarterene og evt. forsvare ham, når de andre kommer med kommentarer.

Overvej om du skal fortælle din lærer det alligevel, men gøre opmærksom på, at læreren skal finde en måde, at få det bragt op på, så din ven ikke bliver skuffet eller sur. Din lærer kan måske lave nogle klassesnakke om trivsel eller nogle elevsamtaler om trivsel.

Du kan også vælge, at tale med din ven igen og sige, at I sammen kan tale med jeres lærer - din lærer har sikkert erfaring fra andre børn som har prøvet det samme og derfor har læreren måske allerede nogle gode forslag til, hvad man kan gøre ved problemstillingen.

Hvis du ikke helt ved hvordan du skal sige det til din lærer, kan du enten skrive det ned eller vise læreren dit brev og mit svar. Måske skal der ikke så meget til, før din ven får det lidt bedre derhjemme.

Måske kan du tale med dine forældre om det, og få dem til at hjælpe med at tale med læreren eller de kan komme med forslag til, hvad du kan gøre.

Jeg ønsker dig nogle gode snakke med din lærer, forældre og ven.

De bedste tanker fra Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.