Brev
Jeg vil bo hos min far på Sjælland
Hej.
Jeg er 16 år og er lige startet i gymnasiet på B hvor jeg bor med min mor og hendes mand.
Jeg har lige været på efterskole hvor jeg fik en kæreste og skulle nu tilbage til B for at tage gymnasiet. Jeg vil meget hellere over og bo hos min far også for at komme tættere på min kæreste.
Men hver gang jeg prøver at snakke med min mor bliver hun virkelig sur og siger at jeg, inden jeg tog på efterskole lovede at komme tilbage og tage de 3 år på gymnasiet hjemme.
Men der er bare sket så meget og jeg er ked af det hele tiden og har det virkelig ikke godt med at bo her ovre mere.
Hvad skal jeg gøre for at hun forstår mig og min situation.
Hilsen Mig
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Jeg kan godt forstå dit dilemma. Det må være rigtig svært, at fortælle sin mor, at man faktisk har mere lyst til at bo sammen med sin far - især når du kan mærke, at hun bliver ked af det! Selvom du har lovet din mor, at gå på gymnasium ved hende, så kan tingene jo godt ændre sig. Som i dit tilfælde, har du været på efterskolen og du har fået en kæreste, der bor tættere på din far.
Jeg synes, at det er vigtigt, at du bor det sted, hvor du føler dig mest hjemme og det er vigtigt, at du lytter til det, du mærker. Det er dog også vigtigt, at dit valg er velovervejet. Har du tænkt over, hvordan det vil blive med skoleskift og venner. Hvis du helst vil bo hos din far, er vigtigt at du får det sagt. Du kan starte med at snakke med din far og høre hvad han siger til det - er han ok med det?
Når du skal snakke med din mor kunne du sige: Jeg har tænkt meget over det, men jeg synes det er svært at sige til dig, for jeg vil ikke gøre dig ked af det. Men jeg kunne altså godt tænke mig at prøve at bo hos far, selvom jeg har lovet dig at bo hos dig imens jeg læser på gymnasiet.Det er også for at komme tættere på min kæreste. Hvad siger du til det?
Alle skilsmissebørn over 10 år har det, der hedder initiativret. Det betyder, at de kan bede Statsforvaltningen om at holde et møde med forældrene, hvis de ikke har det godt med de aftaler, der er lavet i forbindelse med skilsmissen. Fx hvis de ønsker at bo hos den anden forældre.
Hvis du gerne vil kontakte Statsforvaltningen kan du ringe til Børnenes skilsmissetelefon på 20600550 og snakke med en af deres rådgivere.
Jeg ønsker dig held og lykke med at komme til at bo det sted, du helst vil og er bedst for dig.
De bedste hilsener
BørneTelefonen