EN KAMP AT SKULLE AFSTED

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej,

Tak for dit brev. Det er godt gået, at du skriver til os med de tanker der fylder hos dig.

Jeg kan godt forstå at det kan være svært at komme afsted til din far, når du ikke rigtig føler dig hjemme dér, men sejt at du alligevel gør det.

Jeg tænker på om, der er nogle ting din far ville kunne gøre for dig, så du fik mere lyst til at være hjemme hos ham? Eller måske nogle ting du har lyst til at lave sammen med ham, hvor det bare er jer to sammen? Du kunne foreslå ham, at tage en tur i biografen, bare jer to? Det er meget naturligt at have behov for noget alenetid – især når ens forælder har fået en ny partner og nye børn, så kan det være en god måde for jer at blive lidt tætte igen.

Hvordan er dit værelse hos din far? Er det hyggeligt eller har du nogle ideer til, hvordan din far kunne hjælpe dig med at indrette dit værelse derhjemme, så det blev et rart sted for dig at være? I kunne måske gøre det til at far-datter projekt?

Du skriver du godt kan lide din far, og jeg er sikker på han også kan lide dig. Jeg tænker på om du kan tale med ham og fortælle ham hvordan du har det. Du kan starte med at sige, at du rigtig gerne vil være sammen med ham, men at du ikke altid føler der er plads til dig derhjemme og at du derfor føler at 3 uger er lidt lang tid. Måske de 3 uger føles lidt kortere, hvis I planlægger noget I skal lave sammen, noget du kan glæde dig til?

Nogle gange kan det hjælpe at få tingene sagt højt, og du har allerede beskrevet så fint, i dit brev hvordan du føler. Du kan evt. vise ham de ting vi to har skrevet sammen her, hvis det gør det lidt lettere?

Jeg tænker på, om du har været med til at bestemme ordningen, om hvornår du er hos din far og hos din mor?
Jeg kan fortælle, at fra du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at indkalde dine forældre til møde, hvis du ikke har det godt med dét, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det betyder at du kan få hjælp fra Familieretshuset, til at tale med dine forældre om evt. at afprøve en anden ordning, hvis du ønsker det? Det betyder ikke, at du helt selv kan bestemme den præcis løsning, men det betyder, at du har ret til at blive hørt.

Det er naturligvis altid det bedste, hvis du fornemmer hvad du har mest lyst til og dine forældre så bare selv finder ud af, hvordan de måske kan imødekomme dit ønske – uden at behøve at involvere Familieretshuset. Det vil kræve af dig, at du tænker over, hvad den allerbedste samværsordning ville være, hvis du helt selv kunne bestemme.

Jeg håber du har mod på at tale med din far, om hvordan du har det og at I sammen finder en god løsning.
Hvis du har brug for at tale med en rådgiver inden, er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på nr. 116111. Vi vil meget gerne lytte og hjælpe dig så godt vi kan.

Kærlig Hilsen fra BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier