Brev
Jeg savner min Moster
(Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet)
Hej. Jeg har boet i USA i 3 år.
Jeg går nu i 7. Klasse og jeg var derovre fra 2. Til 4. Klasse.
Imens vi boede der ovre var min moster og to kusiner, den ene nu 18 og den anden nu 20 år på besøg i lidt over en uge. Siden da har jeg ikke måtte se dem. Det viser sig at der opstod en kæmpe konflikt i USA som aldrig er blevet løst.
Min moster og ældste kusine fik vidst sagt nogle grimme ting til mine forældre, og fra hvad jeg har hørt, er min moster ikke så vild med drenge hvilket er et problem efter som jeg har to yngre brødre som også gerne vil være sammen med dem.
Mine forældre har derfor valgt ikke at have kontakt med dem længere. Men jeg savner dem stadig. En gang var jeg begyndt at følge dem på instagram hvorefter min mor var blevet ret sur over det.
De kan ikke så godt lide at man nævner dem, og selvom keg har snakket med dem om det og endda skrevet et brev til dem er der ikke noget der dur.
De siger altid noget med hvor tarvelig min moster er og bla bla bla og at jeg ikke må snakke med dem. Jeg ved ikke længere hvad jeg skal gøre for jeg savner dem alle virkelig og jeg vil gerne have at de bliver gode venner igen, så jeg kan ses med min moster og kusiner hvor alle er galde.
Men jeg aner ikke hvordan. Kan nogen hjælpe?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt forstå, at du savner din moster og dine to kusiner. Jeg kan forestille mig, at du har mange gode minder fra dengang, I var sammen. Minder, som der ikke rigtig er plads til nu, fordi du ikke må nævne dem.
Du tænker sikkert også nogle gange på alt det sjove, I kunne have haft sammen, hvis ikke de voksne var blevet uvenner. Og derfor kommer du selvfølgelig til at savne din moster og dine kusiner.
Du har gjort mange ting, for at finde en løsning. Du har fulgt dem på Instagram. Du har også forsøgt at tale med dine forældre om, at du savner dem. Men de har ikke rigtig lyttet til dig – heller ikke selv om du har skrevet et brev til dem.
Du skriver, at du rigtig gerne have, at de bliver gode venner igen. Det kan jeg godt forstå. Og hvis du kunne, ville du sikkert slette den dumme uge i USA– så alt var som før.
Desværre er det ikke sikkert, at de voksne er klar til at glemme konflikten. Men måske er de klar til, at konflikten ikke længere går ud over dig.
Lige nu er det svært at tale med din mor og far. Måske ville det derfor være en god ide, hvis du sammen med en anden voksen taler med dem? Kan du fx lade din mormor, din lærer eller en anden voksen læse det her brev og mit svar? Så kan I sammen tale med dine forældre.
Jeg tror, at der er to ting, der er vigtige at tale om:
• Det ene er, at konflikten ikke er din.
Selvom de voksne ikke er parate til at blive gode venner, så behøver de jo ikke hindre dig i at se din moster og dine kusiner. Kan de voksne finde en måde, så du kan se dem alligevel?
• Det andet er, at du går rundt med et stort savn.
Det er rigtig svært at ”lade som om”, at folk ikke længere findes. Det er også svært, når man hele tiden skal passe på, hvem man nævner. Derfor er det godt, hvis du har en voksen, du kan gå til, når savnet kommer. Især hvis det ikke kan lade sig gøre, at du får din moster at se igen. Hvem kunne være rar at gå til, når du savner? Kan du tale med de voksne om det?
Det er stærkt af dig, at du bliver ved med at prøve at finde en løsning. Det kan nemlig være svært at holde fast i sig selv og det man vil, når man er i klemme mellem folk, man holder af. Men du kan mærke, at du ikke bare kan glemme din moster. Heller ikke selvom hun måske har sagt dumme ting og ikke vil se dine brødre.
Jeg håber derfor, at du får en god snak med dine forældre. Hvis snakken ikke går godt, så kan du altid ringe eller skrive til os igen. Dine forældre må også gerne ringe til os på ForældreTelefonen på 35 55 55 57, hvis de har brug for at tale om, hvordan de bedst hjælper dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen