Brev
Jeg må ikke noget
Hej børnetelefonen
Jeg er en 16 årig pige, der bor i en by, men går i skole i nabobyen. det gør også, at jeg har et par veninder fra den by.
Sagen er den, at jeg knap nok må være sammen med dem for mine forældre. Jeg må godt have dem med hjem, men jeg må ikke tage hjem til dem. Min søster på 13 år må sove ude hos hendes veninder hele tiden, og hun har ikke nogen grænse, som jeg har.
Det gør mig også ret deprimeret og jeg føler mig ensom og udenfor, fordi jeg ikke kan tage med mine veninder ud og på cafe osv.
Jeg synes, det er virkelig unfair og irriterende. Jeg mister mine veninder, fordi jeg aldrig må tage hjem til dem. Det er heller ikke hele tiden, jeg har lyst til, at mine veninder kommer her hjem, når jeg har 4 mindre søskende, der larmer og er irriterende.
Det er virkelig irriterende, at de ikke bare kan give mig lov og stole på mig. Hvis jeg så endelig får lov, så kimer de mig ned med beskeder og facetimeopkald, så de kan se, at jeg er sammen med min veninde. ellers skal jeg sende dem et billede af hende og jeg sammen. Det er pinligt, at de skal ringe facetime til mig, så de kan se mine veninder osv.
Og hvis jeg prøver at spørge dem, hvorfor jeg ikke må, så bliver de bare sure på mig. Jeg får ikke lov til noget mere, og det bliver kun strammere og strammere for mig.
Jeg kan ikke engang tage på arbejde uden, at de bliver sure på mig.
Det skal lige siges, at jeg aldrig har gjort noget, der kunne resultere i, at de ikke kunne stole på mig. Jeg er en god, sød og hjælpsom pige, og jeg får gode karakterer i skolen. De siger også tit, at jeg er deres yndlingsbarn, men alligevel skal jeg “straffes” på den måde.
Hvad skal jeg gøre???
Hilsen en meget frustreret 16 årig pige, der ønsker mig noget frihed
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Mange tak for dit brev. Det er helt forståeligt, at man i din alder, gerne vil bruge mere tid uden for sit hjem, sammen med sine venner. Sådan er det at blive ældre og blive mere selvstændig.
Du gør alt hvad du kan for at være en god datter, men du bliver stadig holdt fast af dine forældre. Jeg kan godt forstå, at det er meget frustrerende. Det er så godt, at du er glad for dine veninder, og gerne vil kunne komme hos dem, ligesom de kommer til dig.
Det er godt, at forældre passer på én. Det lyder dog som om, at de passer på dig, i så høj grad, at det bliver negativt for dig. Det er rigtig godt, du prøver at gøre noget ved det, når det påvirker dig sådan, at du føler dig udenfor og ensom.
Tit føler den ældste i en søskendeflok, at de har oplevet hårdere regler end deres yngre søskende. Måske fordi, at forældrene “lærer” hvilke regler de vil sætte for deres børn, gennem den ældste i flokken. Da du er den første der prøver, at være 16 år af dine forældres børn, tror jeg det er vigtigt, at du gør det meget tydeligt for dine forældre, hvordan du har det. At det påvirker dit sociale liv og din glæde, at du er nødt til at være hjemme.
Det lyder som om de har meget svært ved at slippe dig. Har du mon en idé om hvorfor, de har strengere regler for dig end din lillesøster? Måske det er fordi du nærmer dig en alder, hvor man løsriver sig lidt fra sine forældre. Det er jo også en alder hvor nogle drikker alkohol og har sex for første gang. Måske dine forældre gerne vil kunne kontrollere sådan nogle ting?
Måske du kan få en snak med dine forældre, hvor du spørger dem ind til, hvad det er der bekymrer dem så meget. Du kan måske sige, at du gerne vil sørge for, at de ikke skal være bekymrede, men så er du også nødt til at vide, hvad der bekymrer dem.
Du har beskrevet din frustration så fint og fornuftigt i dit brev til brevkassen. Du kan jo prøve, at vise dine forældre dit brev, og mit svar for til dig. Så har I en masse tanker, at snakke ud fra.
Måske forstår dine forældre ikke helt, de konsekvenser deres regler kan have for dig. Det er nok vigtigt, at du får dem sagt til dem igen, på en rolig og fornuftig måde. Prøv om du kan sætte dem ind i, hvordan du har det i dit 16-årige liv. Du kan fortælle, at du føler dig ensom. Og at den tomhed du føler, ikke kan fyldes ud af jeres familie alene.
Det er vigtigt, at du kan have et privatliv, så du kan have tanker og oplevelser for dig selv. Det er rart, at blive stolt på, så man kan bevise, at man fortjener tillid. Dine forældre kan passe rigtig godt på dig, men før eller siden skal du ud i verden og lave dine egne fejl og få dine egne succeser. Derfor er det en god idé, at få snakket om, hvordan reglerne passer bedst, for at både du og dine forældre har det godt.
Måske du kan fortælle dine veninder om dine problemer, så de ved at du gerne vil besøge dem og med dem ud. Så skal du ikke være bekymret for, om de tror du ikke vil.
Jeg håber du kunne bruge mit råd, og får en rigtig god snak med dine forældre. Jeg kan godt forstå, du gerne vil kæmpe for mere frihed til dig og dine venner.
Du er velkommen til at skrive igen. Du kan også SMSe eller ringe til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen