Brev
Jeg kan ikke lide min far..
Hej BørneTelefonen…
Jeg er en pige på 12 år og jeg kan ikke lide min far nogle gange…ved godt det lyder lidt underligt og hvis jeg sagde det til nogle ville de sikkert bare sige “haha han er også irretende nogle gange”
Jeg føler at han nogle gange tager seksuelt på mig og jeg er bange for ham på nogle punkter.
Han spøger hverdag “skal vi putte” og så når jeg siger nej så respekter han det ikke og bliver ved med at spøger og bliver fornærmet..
Når man er 12 år gider man ikke at putte med sin far.
Nogle gange kan han finde på hele tiden at røre ved mig og slå min i røven har han også gjrodt engang.
Og når jeg siger lad vær mer at rør mig bliver han bare sur på en måde ig sirer jeg rør dig ikke, men bliver ved med det!
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ..
Jeg kan ikke lide ham! Og jeg har prøvet at sige til min mor at jeg hader ham…men hun siger at hader er et stort ord, og det er det også men jeg mener det!
Jeg bliver rigtig ked af det når han er sådan…
Kærlig hilsen….
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år!
Din far overskrider dine grænser. Det er dét, jeg hører.
Du oplever, at din far vil noget med dig, som du ikke vil, og at dit nej ikke bliver respekteret. Det er ikke okay. Du har ret til at bestemme over din egen krop.
Det vil sige, at du bestemmer hvem, der må røre ved din krop!
Og du bestemmer over din krop uanset, hvad dine forældre mener om det. Ingen må tvinge dig til noget, som du ikke har det rart med. Det står i loven.
Jeg er ikke sikker på, at din mor hører, hvad du siger, når du siger, at du hader din far. Måske kan hun bedre høre, hvad du siger, når du fortæller hende, at du hader nogle af de ting, din far gør over dig. Det lyder som om, din mor ikke helt ved, hvordan din far opfører sig overfor dig. Måske skal du helt præcist fortælle din mor om, hvad din far gør.
Jeg hører det som om, din far presser dig til nogle ting, når han bliver sur, fordi du siger nej til at putte med ham, og når du ikke vil have, at han rører ved dig.
Det kan sagtens være, at din far helt har glemt, at du er 12 år gammel. Måske ser han dig som den lille pige, som engang gerne ville putte med sin far, og som gerne ville røres ved af ham.
Men, når du er 12 år gammel, er du ikke en lille pige. Du er en pige, der er i gang med at udvikle sig både fysisk og mentalt. Derfor er dine grænser for, hvad der dur for dig også anderledes end dengang, du var en lille pige.
Dét skal din far kunne se. Dét skal din mor kunne se.
Jeg foreslår 2 ting:
1. Du kan vise mit svar tilbage til dig til din mor. Dét kan måske hjælpe din mor med at høre, hvad du faktisk siger. Så kan hun måske se, at hun må tale med din far om, hvad der er passende opførsel overfor dig.
2. Du kan tale med din lærer på din skole – eller sundhedsplejersken på din skole. De har pligt til at finde ud af sammen med dig, hvem der kan hjælpe dig og din far med, hvordan han skal opføre sig overfor dig. Der er nogle regler for, at din lærer og sundhedsplejersken skal skaffe hjælp til et barn, hvis forældrene har vanskeligt ved at høre og forstå, hvad barnet har brug for. Du kan vise mit svar til din lærer eller til sundhedsplejersken, hvis det kan hjælpe dig med at tale med dem.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Du er altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116111, hvis du kommer i tvivl om, hvad du kan gøre.
Hvis din mor eller far er i tvivl om, hvordan de skal høre dig og være gode voksne for dig, kan de ringe til os på Forældretelefonen på 35555557 og få gode råd og idéer til, hvordan de kan gøre.
Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at få lavet nogle gode aftaler med din far og din mor, så I kan få det rart med hinanden.
Kærlig hilsen BørneTelefonen