jeg kan ikke holde mine forældre ud

hej.

jeg har haft det så dårligt i min familie lige pt da der ikke rigtig bliver taget hånd om mig men min søster (min søster er på julemærkehjem ang vægt) jeg skændes med mine forældre hver evig eneste dag vi skændes så meget at jeg nogen gange går fra maden selvom jeg kun har fået lidt,

jeg har det så dårligt at jeg var dum og gik ud og tog en øl og lidt andet fra min far og må derfor ikke tage ud før efter nytår

jeg må ikke gå til sport, se venner eller noget og jeg skal komme lige hjem efter skole hver dag det kan jeg ikke holde ud. jeg vil gerne se mine venner og min kæreste men det må jeg jo så ikke,

jeg hader at bo hjemme jeg hader det så meget at jeg flere gange bare ville stikke af men hvor hen ved jeg ikke derfor er jeg stadig hjemme…

jeg vil gerne finde et nyt sted jeg kan være og få alle mine ting på plads men jeg kan ikke magte at snakke med mine forældre da de bare vil råbe.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige,

Hvor er det modigt af dig at skrive herind til BørneTelefonen! Jeg håber, at jeg kan hjælpe dig.

Jeg kan læse i dit brev, at du ikke har det godt derhjemme. Det du beskriver, lyder bestemt heller ikke rart. Vidste du, at du har ret til omsorg og tryghed, og at blive behandlet med respekt af dine forældre? Det betyder, at dine forældre skal passe godt på dig. Det betyder også, at de skal sørge for, at du har det godt og er tryg derhjemme.

Når jeg læser dit brev, læser jeg, at du har det modsat. Har du mon talt med andre end BørneTelefonen om, hvordan du har det derhjemme?

Det tror jeg kunne være en rigtig god idé. Det er nemlig slet ikke meningen, at du skal have det sådan. Af alle steder burde dit hjem været et trygt sted at være. Du kunne jo for eksempel tale med en voksen, som du er tryg ved – Det kan være en lærer eller en venindes mor. Du skriver også, at du har en kæreste – måske du kan tale med hans/hendes forældre?

Dine forældre kan nemlig også få hjælp, hvis det er svært at få hverdagen til at fungere. Du skriver, at din søster er på julemærkehjem – Måske fylder det så meget og påvirker dine forældre, at de lidt glemmer dig. Kan du mon følge mig i det?

Men du har lige så meget ret til kærlighed, tryghed og omsorg som din søster og som alle andre børn og unge. BørneTelefonen vil også rigtig gerne hjælpe dig. Du kan ringe til os på 116111 og så kan vi hjælpe både dig og dine forældre.

Fra BørneTelefonen kan vi hjælpe dig med at få kontakt til din kommune, som skal hjælpe dig og din familie. Vi kan give dig en voksen med fra BørneTelefonen – det kalder vi en bisidder. Bisidderen kan hjælpe dig med at få fortalt, hvordan du har det, når kommunen skal hjælpe dig og dine forældre.

Jeg kan godt forstå, hvis dine forældre er blevet sure over, at du har overtrådt jeres aftaler omkring alkohol. Men det ville være meget bedre, hvis I kunne tale om det, så du også kunne fortælle, hvordan du egentlig har det derhjemme.

Dine forældre bør i hvert fald ikke råbe af dig. Og du har faktisk også ret til at have et socialt liv, så det er ikke okay, at du ikke må se din kæreste og dine venner.

Du skriver i starten af dit brev, at det er lige pt, at du har det dårligt – Men uanset om det er en periode eller hele tiden, ville det være rigtig godt at få talt om det. Hvad tænker du om det?

Jeg håber meget på, at mit brev hjælper dig på vejen.

Du har allerede vist et enormt mod og en styrke ved at skrive herind – hold fast i det!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.