Brev
Jeg hører ikke til nogle steder
Hej.
Jeg er en pige på 15, snart 16 år.
Mine forældre gik fra hinanden da jeg var 12, og det så jeg egentlig ikke det store problem i, da jeg aldrig rigtig har haft et godt forhold til min far.
Jeg har en yngre bror, som jo altid er den “søde og uskyldige” lille dreng. Det skal så siges, at han er 12 nu, og fylder 13 her i maj.
Da min mor og far flyttede fra hinanden, havde jeg ikke særlig meget kontakt med min far, og siden da har vores forhold været en ekstra smule anspændt. Jeg føler ikke at han respekterer mig, og jeg føler at han behandler min bror bedre end han behandler mig. Jeg ved godt, at de fleste søskende nok har det sådan, men jeg vil mene, at det i min situation er en del over “gennemsnittet”.
Som eksempel; Jeg bor ved min mor i Sønderjylland, og min far bor i Nordjylland. Jeg havde ikke lyst til at besøge ham i påskeferien, da jeg jo er teenager og har veninder, drenge, eksamener og andet at “se til”. Min far ringede så og sagde, at han rigtig gerne ville se mig, og gerne ville bruge tid med mig, nu hvor han havde muligheden. Han fik mig så overtalt, stædig som han er, og han hentede mig i Århus, onsdag i ferien.
Da vi så kommer til Nordjylland, nævner han at han forresten lige skal til golf, og først kommer hjem ved 21-tiden. Det skal siges at klokken var omkring 13 der. Jeg sad så alene hjemme fra 13 til 21:30, hvorefter min far og bror kom hjem.
De havde taget kinesisk med, men satte sig ind i soveværelset for at se Super Liga. Da kampen så var slut, sagde min far, at han skulle køre min bror over til en af hans venner, hvor han skulle overnatte, og at det kun ville tage 10 minutter. Efter 45 minutters ventetid valgte jeg så at gå i seng.
Dagen efter fik jeg talen om “hvordan jeg ikke kunne tillade mig at blive sur, og at jorden ikke drejer om mig”. Det er så en normal weekend/ferie ved min far.
Min mor bor nu sammen med hendes nye kæreste. Han 2 børn bor her hver 2. uge, og sammen har de fået en lille ny, Laura, som jeg betrager som min søster, selvom hun kun er halv.
Min såkaldte “papfars” børn er ikke til at holde ud. Dumme kommentarer, irriterende bemærkninger og meget andet, men det brokker jeg mig egentlig aldrig over.
Min bror derimod, kan slippe afsted med alt. Han ødelægger mine ting, råber af mig og en masse andet. Det lyder måske også som normale søskendeskænderier, men det er langt over grænsen.
Senest igår tog han min computer (imens jeg var ude og handle), og på en eller anden måde fik han knækket min kode, hvorefter han installerede en masse programmer jeg slet ikke har kendskab til, OG slettede alle mine noter fra 8. og 9. klasse. Det skal siges jeg skal til eksamen om en måned.
Jeg klagede selvfølgelig, meget oprevet, til min mor, som derefter går ind til ham og siger “ej, det må du altså ikke gøre en anden gang”. Han griner bare og siger “nej nej”. Jeg klager over at hun ikke skælder ham ordentligt ud, for han synes tydeligvis at det er sjovt, og han tager det på ingen måde seriøst, hvorefter hun mener at jeg overreagerer og jeg skal styre min hormoner.
Hvis jeg havde så meget som rørt ved hans playstation eller iPad, havde jeg fået en uges stuearrest og en mega skideballe. Jeg føler ikke at jeg kan blive ved med at flygte ud til mine veninder, og overnatte der, og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg ved ikke hvor jeg hører til.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit gode beskrivende og meget velformulerede brev til BørneTelefonen. Det er godt du skriver herind med dine følelser og dine frustrationer over dit forhold til din familie.
Du skriver, at du føler, at du ikke rigtig hører hjemme hverken hos din mor eller hos din far. Det må være svært for dig at have det sådan og det er bestemt heller ikke en følelse, du skal acceptere. Det skulle gerne være et samarbejde med alle i familien, at sørge for den gode stemning. Alle mennesker har brug for at føle sig elsket af sin familie.
I dit brev skriver du, at din mor mener, du overreagerer og at du skal styre dine hormoner, og du skriver at din far siger
du ikke kan tillade dig at blive sur, og at jorden ikke drejer om dig. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når de siger sådan, for det er ikke en måde at løse konflikter på, men det er en måde at prøve at undgå konflikter på, og selvfølgelig reagerer du på det.
Hjemme hos din mor, sker der rigtig meget. En ny mand i din mors liv, 2 irriterende pap-søskende, en lillebror på 12, der kan slippe afsted med alt og en ny lillesøster
.
Jeg kan sagtens forstå at det kan være svært at være i. Måske er det også svært for din mor og din bror, kunne det tænkes? Jeg nævner det ikke for, at det skal være en undskyldning, men måske kan det være en forklaring på, hvorfor det går galt mellem jer derhjemme. Jeg tænker på, om I har fået snakket sammen om alt det der er sket i familien i forbindelse med skilsmissen, men også de nye roller man får, når man former en ny familie. Kunne det tænkes, at I alle sammen ville få mere ro i maven og et meget bedre familiesammenhold, hvis I fik snakket sammen om de følelser, der måske ligger og ulmer fra fortiden/skilsmissen eller ved den nye familie.
En ide kunne være at holde et familierådsmøde om dette. Eventuelt kan du forberede dig til mødet, så du får sagt det du gerne vil og ikke glemmer noget. Det er også vigtigt, at mødet drejer sig om at være positiv, og at få lagt nogle planer for hvordan man løser konflikter i jeres familie, hvad tænker du om det?
I kan måske sammen finde frem til nogle gode ideer til, hvordan man siger pæne ting om og til hinanden, og så lave aftaler, som I alle sammen skal huske at overholde. Det er nemlig sjældent, at man råber, når man siger pæne ting og dem man siger pæne ting til bliver glade for det, man siger om dem. Så hvis man siger rigtig mange pæne ting, bliver man måske mere glad og man får mindre lyst til at råbe af hinanden. Ville det være en måde at gribe det an på?
Mit gæt er, at din mor og resten af familien vil tage det alvorligt og at hun/de også gerne vil have at alle skændes mindre og taler ordentligt til hinanden.
Jeg tænker, din mor måske vil ændre sin holdning til dig, hvis du kunne være åben og ærlig over for hende og fortælle hende, hvor svært du har det?
For selv om hun er din mor, kan det være svært for hende at se og forstå, at det hun siger og gør faktisk sårer dig.
Med hensyn til din far, så kan jeg sagtens forstå, hvad du mener, når du siger, at han ikke respekterer dig, for han siger et og gør noget andet. Din far siger, at han rigtig gerne vil være sammen med dig, men alligevel vælger han at tilbringe næsten ingen timer med dig, hvordan kan det hænge sammen! Du skriver også at jeres forhold har været anstrengt længe. For mig lyder det måske til at din far ikke ved, hvordan han skal være sammen med dig. Han vil gerne have et godt forhold, men ved ikke hvad der skal til. Kunne det mon være sådan?
Jeg vil forslå dig, at du fortæller din far, hvordan du har det med den måde I er sammen på, og hvis han vil lytte, fint. Hvis han ikke vil lytte, så må han forvente at jeres forhold ikke bliver bedre.
Måske vil jeres forhold blive bedre ,hvis du vidste præcis, hvad du kan forvente dig, næste gang du skal på besøg hos din far, og omvendt, din far ville vide præcis, hvordan han skal være sammen med dig og hvad I skal lave sammen, dvs. at I skal lave en plan for samværet. Kunne det være en måde at ”hjælpe” forholdet?
Hvis ikke du synes, det ændrer sig eller du ikke synes, at forslagene er det rigtige for dig, så er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder nogle dygtige rådgivere, der meget gerne vil tale mere med dig.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen