Brev
jeg er meget ked af det her er hvorfor:
hej jeg er 12 år gammel og jeg er en pige.
I lang tid hvidste jeg at min far har kigget på videor and billeder af andre NØGNE damer… så endelig fortalte jeg det til min mor og hun sagde det var normalt og at han aldrig kunne finde på at være utro og det skete også for hende da hun var lille og fandt et porno blad i hendes fars skuffe og så fortalte hun det til hendes mor og hun sagde også det var helt normalt.
Så det er jeg kommet over men så lige nu, i dag var jeg inde for at tage bad og så kiggede jeg efter solkræmen og i men fars skuffe kiggede jeg og troede det var en solkræm da jeg fandt ud af at der stod sex toy cleaner! så han har sådan et legetøj? det virker så mærkeligt for mig og jeg har tænkt at snakke med min mor om det men det kan jeg ikke i dag fordi jeg får en vendine på besøg.
Men jeg har grædt og grædt så meget jeg har fårt hodvepine fordi min far fortjener ikke min mor hun er meget sødere og pænere og jeg elsker hende så meget mega mega mega meget. Så er der også det med at min far nogle gange rør lidt min numse fordi han synes den er sød åbenbart men han er stoppet fordi jeg sagde jeg synes det var upassende.
Både min mor or min far synes det normalt men sådsn var det ikke for mig, den periode er jeg dog kommet over nu. Så nogle gange tænker jeg lidt for meget, fx at min mor dør eller om jeg burde at dræbe mig selv.
Jeg har faktisk også skåret i mig selv to gange og jeg sagde det til min mor og så sagde hun “ikke gør det ved min datter! Aldrig noglesinde igen.. jeg elsker dig så meget hver sød ikke at gør det igen jeg elsker dig med hele mit hjerete og du gør mig ked af det” så jeg stoppede fordi jeg vil ikke gøre min mor ked af det.
Men så glemte jeg også at sige min far er også meget sød og kærlig og betænksom men jeg kan bedre lide min mor. Fx hvis jeg fandt et sex legetøj der var i min mors skab vil jeg have det fint fordi jeg elsker hende så meget, men nu hvor jeg ikke holder så mega meget af min far (eller jo det gør jeg.. det svært at forklare) synes jeg bare det er mærkeligt og upassende at han er utro på en dukke så ville jeg da hellere at han skulle gøre det med min mor fordi de elsker hinanden.
Det var det, vær nu sød at forklare mig alt det her Jeg er så forvirret
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du virker som en pige, der tager meget ansvar for de mennesker, der er omkring dig. Og det er rigtig flot, at du bekymrer dig for din mor og at du gerne vil passe på hende. Det giver mig et billede af en pige, der elsker sin mor, og som også tænker meget over ting.
Men jeg kommer også til at tænke, at det ansvar du måske føler overfor hende fylder lidt for meget, især fordi det ikke kun handler om de ting, du selv kan gøre noget ved.
Derfor bliver det måske et alt for stort ansvar, som vejer lidt for tungt på dine skuldre og det er måske slet ikke noget, din mor heller har lyst til, at du skal føle. Jeg ved ikke, hvad du tænker om det?
Jeg kan godt forstå, at du blev forskrækket, da du fandt renseproduktet til sex-legetøj i din fars skuffe på badeværelset.
Det er meget almindeligt, at det kan føles grænseoverskridende og ubehageligt, når man bliver konfronteret med sine forældres privatliv. Især når det også omhandler sex og porno. Og jeg kan godt forstå, at du føler dig forvirret og ked af det.
Og jeg forstår også, hvis du har svært ved faktisk at pakke oplevelsen væk. Det er sjældent simpelt at gøre uden hjælp fra andre.
Derfor er det også bare rigtig dejligt, at du og din mor er så tætte. Og det er også flot, at, at du før har snakket med din mor om dine tanker, bekymringer og følelser. Og at du tænker, du igen vil snakke med hende om denne her situation. Du virker på den måde også til at tage ansvar for dig selv på en god måde. Også med hensyn til dengang, hvor du ikke længere kunne lide, at din far kommenterede og rørte ved din numse.
Der sker rigtig meget med både ens krop og tanker, når man kommer i den alder, hvor du er nu. Det er derfor meget almindeligt, at flere ting føles anderledes og måske også mere usikkert. Og det er vigtigt, at vi får sagt fra, når vores grænser overskrides. Det virker du til at være god til.
Med hensyn til, at dine bekymringer ift. din fars mulige sex-legetøj, så håber jeg, at du med hjælp fra din mor måske kan forsøge ikke at lade det påvirke dit forhold til ham.
Det er faktisk almindeligt, at voksne mennesker en gang imellem ser porno og at de har sex-legetøj. Det her sex-legetøj, som din far eller begge dine forældre muligvis har sammen behøver ikke at være en dukke, eller andet i den stil. Der findes meget forskellige slags sex-legetøj til voksne. Men det er ofte noget mange mennesker holder privat, enten helt for sig selv eller i deres parforhold.
Og det er i hvert fald helt sikkert ikke noget, der skal deles mellem børn og voksne. Derfor forestiller jeg mig, at din far ikke var klar over, at du kunne risikere at finde renseproduktet.
Når du vælger at snakke med din mor, kan du måske foreslå hende, at de begge gemmer den her side af deres privatliv lidt bedre, så du ikke bliver ved med at opdage den og skulle forholde dig til alt det her, som du ikke har lyst til at tænke på.
Her til sidst, vil jeg også gerne fortælle dig, at det slet ikke er så ualmindeligt at have det svært med en af sine forældre i perioder. Mange andre unge oplever, at deres forhold til en af deres forældre, bliver svært i perioder, hvor der måske sker mange ændringer. Men det har ofte en naturlig udvikling, og det bliver som regel bedre jo ældre, man bliver.
Du har vist en styrke ved at skrive herind. Den styrke håber jeg, at du kan finde frem igen. Jeg håber, den kan give dig mod til igen at fortælle din mor om dine usikkerheder og bekymringer og måske kan det ændre ved dit forhold din far.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen ved også at ringe, sms’e eller chatte med os på BørneTelefonen på: 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen