Brev
Jeg er en skuffelse
Hej bb,
her de seneste 3-4 år har jeg haft et proplem og det er med mit køn- jeg er født en pige.
Jeg har det meget dårligt med jeg føler sådan her, som en af de første som kom i puberteten blev det jo bare værre, jeg vil ikke have mine bryster, det kan godt være de er små men vil ikke have de er der, jeg har forbindet dem med ting som tørklæder og bandage og puttet toilet papir i bukserne før jeg går i skole og har det tit bedere med migselv når jeg gør det,
jeg vil gerne dø over min skyld fordi jeg har svigtet min mor, hun har fortalt mig at den eneste grund til at jeg blev født var at hun ville have en pige, tør ikke og tale med hinde om det fordi så vil jeg skuffe hinde og hun er Aldtid så ked af det og vil ikke gøre det værre bare fordi jeg ikke kan være den perfekt pige som hun vil have.
I dag fik jeg et mindre ‘sammenbrud’ fordi vi havede om puberteten i skolen jeg kom til at tænke over hvordan jeg ikke kan tage testeron og vil komme til og leve som noget jeg ikke er, jeg har prøvet og tale med min mor om det men hun bliver sur og siger det er noget pis,
jeg har det af H til og vil så gerne dø, jeg kan ikke være den jeg er og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Undskyld hvis mit brev var meget kludret jeg er slet ikke god til at holde orden og er meget træt lige nu men dette er det eneste øjeblik jeg har.
Hilsen en dreng på 13 år
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Først vil jeg gerne lige sige mange tak for dit brev. Det er virkelig et modigt og flot brev, du har skrevet. Jeg kan godt høre, at du har det svært lige nu. Og du skal derfor have noget hjælp. Ingen skal gå og have det, som du har det!
Jeg kan forstå, at du har prøvet at snakke med din mor. Men hun bliver sur og vil ikke lytte. Mon du har snakket med andre om, hvordan du har det? Og hvilken voksen kender du, som det kunne være godt at snakke med? Din lærer måske? Skolens sundhedsplejerske? En vens forældre? Eller en fra din familie? Jeg synes i hvert fald, du skal finde en voksen at dele det her med. For det er alt for ensom at gå rundt med alene.
Jeg bliver også nysgerrig på, om du måske har snakket med nogle af dine venner om det? Det kan måske hjælpe dig, hvis du har nogle gode venner som støtter dig. Og som du kan tale med, når det hele bliver for meget?
Du skriver, at du har svigtet din mor, da hun kun ønskede sig en pige. Jeg kender ikke din mor, men jeg ved, at de fleste mødre elsker deres børn lige meget hvad. Jeg tror derfor aldrig, at hun vil stoppe med at elske dig, uanset om du er en dreng eller pige. Men jeg tror, det vil kræve meget mod og måske også tid for din mor at indse, at du ikke føler dig som pige. Hun er sikkert rigtig bekymret for dig, fordi hun kan se, at det er smertefuldt for dig føle dig født med en forkert krop. Måske er hun så bekymret, at hun bare håber, det er noget der går over. Så du igen en dag vil være pige. Måske er det derfor hun siger, at det er noget pis.
Desværre bliver du helt alene om dine bekymringer og tanker om, hvem du er, når hun reagerer sådan. Derfor synes jeg, du skal prøve at tale med din mor igen. Du kunne fx vise hende dit brev eller bare mit svar? Så vil hun kunne læse, at du har brug for hendes støtte.
Din mor har sikkert brug for at forstå mere om, hvordan hun bedst kan hjælpe dig. Sammen kan I derfor læse på Sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/trans.aspx
Hun vil måske også have glæde af at tale med en anden voksen om det. Hun er derfor velkommen til at ringe til Forældretelefonen på 3555557.
Jeg håber meget at du kunne bruge mit svar. Du er altid meget velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen på telefonnummer 116 111. Her er der en sød voksen, som vil lytte til dig, når du har brug for det.
De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen