Jeg afviser min far fordi han er ulækker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 20-årige

Tak for dit brev. Selvom du er 20, er du slet ikke for gammel til at kontakte os – vi rådgiver både børn og unge. Du har skrevet et rigtig fint brev og beskrevet din situation grundigt. Jeg vil gøre mit allerbedste for at give dig nogle idéer, som du måske kan overveje.

Det første, jeg lægger mærke til, når jeg læser dit brev er dit store ønske om få en god relation til din far. Derfor tror jeg også, det kan lade sig gøre. Også på en måde, hvor der ikke er nogen, der bliver såret.

Nogle gange når andres vaner irriterer os, har vi en tendens til at fokusere på fejlene og de dårlige vaner. Og jo, de ting du har beskrevet, er rigtig dårlige vaner. Og jeg kan sagtens se, at det må irritere dig at se på. Men samtidig er det ikke noget, din far gør for at irritere dig. Men som du selv skriver, er det nok noget, han bare ikke tænker på? Eller måske er der nogle ting, der betyder mere for dig, men ikke så meget for ham? Eller også er det bare nogle dårlige vaner, han gør ubevidst?

Har du prøvet at fortælle din far om nogle af de ting, der går dig på? Det kunne måske godt virke lidt voldsomt, hvis du kommer med en lang liste. Men måske kunne du starte med at fokusere på nogle enkelte af vanerne ad gangen. Fx kunne du sige det til ham, hvis du føler, han overskrider dine grænser, når han står ved siden af dig, mens du sidder i sofaen? Eller måske kunne du starte det med håndhygiejnen, hvis det lige nu er det, der fylder mest hos dig?

Samtidig er det ofte en god idé at fokusere på sig selv, når man skal fortælle andre om sådan nogle ting. Fx kunne du fokusere på, hvordan du har det med det. Det kan gøre det nemmere at aflevere budskabet på en ordentlig måde. Du kunne måske indlede med at sige: “Jeg ved godt, du nok ikke gør det bevidst, men det gør mig utilpas, når du ikke vasker hænder efter du har været på toilettet”. Det er bare en idé, og du skal selvfølgelig bruge de ord, der falder dig naturligt.

Til sidst vil jeg anbefale dig, at du lige inden, du skal snakke med din far, husker dig selv på alle de gode ting ved ham, som der også er. Alle de ting, der gør, at han er en god far. Måske kunne du indlede jeres snak med nogle af de ting? Og måske kunne du sige, at du er er ked af, at du ofte bliver sur på ham? Og at du gerne vil finde en løsning, så I får det bedre med hinanden? Og måske kunne I aftale et tegn, du kan give ham for at huske ham på, at han nu falder tilbage til den dårlige vane igen?

Jeg håber, du har fået lyst til at overveje nogle af mine idéer. Jeg vil ønske dig al mulig held og lykke. Jeg tror på, at det kan lykkes for dig og din far at få snakket ordentlig sammen om de her ting. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.