Min familie

Kære BørneTelefonen.

Jeg har ikke en god familie og mine rigtig forældre har jeg mist der jeg komme til venden og jeg følg mig helet alen

Pige, 20 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 20 år,

Godt du skriver ind. Det lyder ikke rart, at din familie ikke er god.

Hvor er det trist, at du ikke har det godt og føler dig helt alene i din familie. Der er rigtig mange unge mennesker, som føler sig alene. Det kan for mange være svært at snakke om, derfor er det godt, at du kan skrive om det.

Du skriver, at du ikke har dine rigtige forælde mere. Det kan jeg kun forestille mig må være hårdt.

Du skriver, at du føler dig helt alene. Man kan føle sig alene af mange grunde. Jeg tænker, at det i din familie du føler dig helt alene. Så jeg vil fokusere på forholdet til din familie. Det håber jeg er ok?

Hvis man ikke føler sig hjemme med familien, så er det vigtigt at man får sagt det til nogle. Hos familien skal men nemlig have det godt og trygt, og gerne føle sig set og hørt. Hvis det ikke er sådan for dig, så må vi ud og finde nogle, som kan hjælpe. Ved at skrive til os har du taget det første skridt. Nu vil jeg komme med lidt idéer til at tage det næste skridt til hjælp.

Har du mon mod på at snakke med din familie om dine følelser og tanker? Kunne du fortælle dem, at du faktisk føler dig meget alene i familien? Måske kan det give nogle gode samtaler, hvor I måske kan finde en løsning sammen på problemet. Hvad tænker du om det?

Ellers, så tænker jeg, om du har en god lærer/underviser/kontaktperson eller din læge, som du kan fortælle det til? De vil kunne lytte til dig og hjælpe dig. Måske det er mere rart for dig, at tage fat i én af dem, hvis det er svært at snakke med familien.  Det kan også være, at du har nogle venner, som du kan snakke med. Hvordan mon du har det med det?

Du kan også få hjælp i din kommune. Der er en anonym åben rådgivning, hvor du kan få rådgivning. Du kan også ringe og bede om at snakke med din sagsbehandler, så du kan hjælp den vej. Du kan finde din kommunes og læges telefon nummer på dit gule sundhedskort. Kunne du have mod på det?

Det kan også være, at du har brug for at mødes med andre, som kan hjælpe dig, så du ikke føler dig alene? Du kan mødes med andre unge i Ventilen.dk , eller måske har du mod på at tage hen til Headspace.dk og få en snak med dem? Du kan også ringe eller skrive med dem. Det er helt op til dig.

Jeg håber, at du vil kontakte dem, så du kan få hjælp.

Det kan være så hårdt at føle sig helt alene. Derfor er det så vigtigt, at du rækker ud efter hjælp. Jeg håber, at du kan finde mod til at få hjælp.

Du har allerede vist mod ved at skrive herind til os. Se om du kan bruge dit mod til at tage endnu et skridt.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.