Brev
Internetven eller ej
For lidt over en måned siden, mødte jeg en rigtig flink, 17 årig dreng over et online spil.
Vi har snappet lige siden, hvorefter han har haft spurgt om intime billeder, hvorefter jeg ikke har sendt nogen. Jeg tænkte det bare for sjov, for der er jo mange drenge der bare skriver “send nudes” for sjov og sådan.
Vi skrev langt ud på natten, og det fik min far en mistanke om. En nat gik han ind på mit værelse, hvor jeg glemte at slukke min telefon, men alligevel lod som om jeg sov. Min far tog mobilen og læste min samtale med drengen.
Efter nogle dage, samlede min mor og far mig i stuen, for at snakke med mig om det. Jeg følte mig meget krænket og ked af det, da jeg hørte at min far havde set min samtale. Han var ikke sikker på at jeg havde styr på situationen, og han var bange for at det ikke var en 17 årig dreng i den anden side.
Jeg er stensikker på jeg ved hvem drengen jeg skriver med er. Han har sendt billeder af sig selv, hans hund, og billeder der hænger sammen med det emne vi snakker om. Vi har også snakket, og jeg har mødt hans venner og ved hvor han bor og hvad hans forældrer arbejder som.
Jeg følte jeg havde styr på situationen, og nu beder min far mig om at blokerer og slette ham som min ven på snapchat. Det gør mig meget ked af, men jeg har slettet ham nu.
Jeg har bare lyst til at være alene, da jeg føler at jeg har stået i en meget pinligt og grænseoverskridende situation. Min far siger at han ikke kan spise noget eller koncentrere sig om sit arbejde, da jeg er meget stille og ked af det.
Jeg føler det er min skyld at han har det dårligt nu, hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Det er dejligt, når man møder andre i virkeligheden eller på nettet, man snakker rigtig godt med. Det er en gave, og folk, man har mødt på nettet, kan sagtens senere vise sig at blive en af de allerbedste venner.
Jeg kan forestille mig, at dine forældre blev bekymrede, da man desværre aldrig kan være helt sikker på, hvem man skriver med over nettet, hvis det ikke er nogen, man kender i forvejen. Der er desværre sager, hvor voksne kontakter børn og unge på nettet og udgiver sig for at være en anden. Måske har de været inde på nogle profiler og hentet billeder – så de både kan vise billeder fra skolen, ferien, katten og vennerne. Ofte handler det om, at den voksne forsøger at mødes med den unge, eller presse den unge til at sende billeder. Derfor tror jeg, at det specielt var beskeden om billederne, der fik dine forældre til at blive bekymrede.
Alle de ting tror jeg godt, at du ved. For jeg synes, du lyder til at være en fornuftig pige, der er god til at passe på dig selv. Du har faktisk samlet meget viden om fyren. Og du har tjekket din viden. Du har fx mødt hans venner. Så jeg synes faktisk, at du har passet godt på dig selv. Og jeg tror, at du faktisk havde styr på situationen.
En af forældres vigtigste opgave er selvfølgelig at passe på deres børn. Derfor har dine forældre pligt til at reagere og snakke med dig, hvis de bliver bekymrede for dig. Men måske kunne de have gjort det på en anden måde? Jeg kan godt forstå, at du føler, at dine grænser er blevet overskredet. Det er nemlig et rigtigt voldsomt skridt at tage din telefon og læse beskederne, uden din tilladelse.
Men måske ved dine forældre slet ikke, hvor meget du faktisk gør for at passe på dig selv på nettet? Måske kunne du spørge, om du må vise dem og forklare dem, hvad du gør, når du skriver med nogen, du ikke kender endnu? Eller måske kunne du skrive et brev til dem, hvor du forklarer det? Jeg tror nemlig, de har brug for at blive beroliget. De har brug for at vide, at de har givet dig nogle gode værdier og har lært dig at passe godt på dig selv. Og at du stadig gerne vil komme til dem, hvis du kommer ud i en situation, du ikke kan overskue.
Måske kunne du også snakke med dine forældre om, at du følte det grænseoverskridende, at dine private beskeder blev læst? Jeg tror godt, at din far ved, at det ikke var helt i orden – og måske er det i virkeligheden derfor, at han ikke har det godt i øjeblikket? Og måske kan det så åbne op for en god snak, så I begge kan få det bedre – og hvor I måske kan lave nogle gode aftaler for fremtiden?
Jeg håber, du har fået nogle idéer til, hvordan du kan få snakket med dine forældre om det her. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen