Ikke god nok

Hej BørneTelefonen. 🙂

Jeg har et problem som jeg rigtig gerne vil have hjælp med.

Her det sidste halve års tid har jeg begået mange fejl Fx: glemme at lave lektier, komme skænderier, få en bus bøde, kopier en stil fra internettet, lyve osv.

Alle de gange jeg har gjordt noget forkert, er min mor blevet virkelig sur. Altså sådan virkelig vred.

Så siger hun ting som ” Det er ikke sådan at far og jeg har opdraget dig til at være!! ” osv.

Og så tager hun mine lomme-penge fra mig og tager min mobil og min computer.

Det er som om at mine forældre vil have at jeg skal være perfekt, men det er jeg ikke.

Hver gang jeg laver en lille fejl, så bliver de sure. De siger altid at jeg skal ændre på mig selv.

De får mig til at føle mig som om jeg ikke er god nok.

Hvad skal jeg gøre?

VH: S

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du...

Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet til brev til os, fordi jeg tror at der er rigtig mange børn og unge der kan genkende det at have problemer med sine forældre. Nogle gange kan det være for en periode, som forsvinder af sig selv, men andre gange kan det være sådan i lang tid. Hvis du har det sådan meget længe, synes jeg, at det er vigtigt at du får snakket med nogen om det.

Jeg tænker, at det i virkeligheden vil være allerbedst, hvis du kan snakke med dine forældre om, hvordan du har det? Du kan prøve at sige det til dem en dag, hvor I har det godt sammen, og hvor I ikke skændes? Jeg ved godt, at det være svært at sige det direkte, og hvis det er for svært, kan du måske skrive et brev - ligesom du har skrevet et brev til os? Jeg synes, at du i dit brev har været rigtig god til at sætte ord på, hvordan du har det. Måske kunne det være en god indledning til din snak med dine forældre at vise dem dit brev og også mit svar?

Det er bestemt ikke rart, at du føler at dine forældre bliver skuffet og skælder dig ud - fordi som du skriver, får det dig til at føle at du ikke er god nok. Du skriver også at du godt ved, at du har lavet nogle fejltagelser, men egentligt føler du, at du gør det bedste, du kan lige nu. Alle mennesker laver fejl i livet, og ingen er perfekte - det er når vi laver fejl, at vi lærer noget. Måske skal du minde dine forældre om det?

Hvis du ikke kan finde en voksen, som du kender, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her er der voksne, der meget gerne vil lytte og forsøge at hjælpe dig.

Jeg håber, du får en rigtig god snak med dine forældre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.