Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej bb,
jeg har et stort problem med min veninde, hun har det rigtig svært med sin familie
hun føler hendes bryster er for store hun er for tyk osv osv. Alle sådan nogle ting.mhun havforvaltnings mig det fordi der ikke er særlig mange der kan lide hende og at jeg er en af de eneste hun kender hun tør spørge til.
Jeg ved jeg har tavhedspligt men det er nu tart at tale med en voksen. Jeg synes det er så synd for hende,(tænker på mange måder at hjælpe på men det er svært at snakke om) jeg er en dreng så det med brysterne er lidt svært for mig men hun har heller ingen veninder hun stoler nok på til at spørge om hjælp.
Hun snitter i sig selv og føler sig bare grim og dårlig, jeg synes hun er helt perfekt ( nok også fordi jeg er lidt forelsket hvilket også er et problem) og jeg selvom jeg er en dreng været inde at læse lidt om bryster og har fortalt hende at alle bryster passer til ens krop og at drenge kan lide alle slags bryster og at de aldrig er forkerte. Men det er jo også en pige-ting så jeg ved ikke hvad jeg mere skal sige.
Og ang. Hendes forældre problem så er det bare helt nytteløst, jeg ved hvor meget hendes forældre hader hinanden og de bestikker hende for at vælge side, det må bare være vildt ubehageligt
Hun har snakket med psykologer og sådan noget men det har ikke hjulpet og da ingen af hendes forældre er øtil at tale med har hun kun mig, jeg hænger på den og det gør hun også
Hvad skal jeg gøre??? Hvad skal hun gøre???!
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år
Hvor er hun bare heldig at have dig som ven, det er jeg sikker på, at hun er glad for. At du også er lidt forelsket i hende er da også en rar ting, selvom det kan føles lidt indviklet.
Når du er barn har du ikke tavshedspligt, men måske har du lovet at holde det hemmeligt? Uanset hvad, så er det godt at du skriver ind og hjælper hende. Det viser, at du er en fantastisk ven.
Du nævner to ting, som fylder hos din veninde: 1) hendes krop og 2) hendes familie. Jeg har inddelt mit svar i to dele, selvom jeg godt ved, at det hænger sammen.
Kroppen:
Som du så fint har fortalt din veninde, så ser vores kroppe forskellige ud. Nogle har store, nogle har skæve, og andre har små bryster. Det er en del af livet, og det skal vi lære at acceptere.
I jeres alder ændrer kroppen sig meget. Man går fra en barnekrop til en ungdomskrop, og det tager tid at vænne sig til. Derfor synes jeg, at du gør det helt rigtige. Du lytter til din veninde, og du fortælle hende også, at du ikke er enig. Du synes jo, at hun er perfekt, som hun er.
Måske kan du anbefale hende at snakke med sundhedsplejersken på skolen? Jeg ved nemlig, at det kan være meget rart at tale lidt med en professionel voksen, især hvis man ikke rigtig kan tale med sine forældre om det. Hvis du tænker, det er en god ide, kan du jo give ideen videre til din veninde. Måske kan hun også fortælle psykologen, at hun ikke føler det hjælper hende, når hendes forældre ikke ændrer sig...?
Det kan også være, at du kan hjælpe hende med at fortælle det til hendes lærer? Så ved du i hvert fald, at der er en voksen, der hjælper hende, og det, tror jeg, vil være rart for dig at vide.
Familien:
Jeg er ked af at høre om din venindes forældre, der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt. Jeg går ud fra, at hendes forældre er skilt? Som barn har man nogle rettigheder, og man har ret til at blive hørt. Du kan lære mere om din venindes rettigheder her. Hvis du tænker, det er en god ide, kan du jo kigge på det sammen med din veninde?
Vil det være en ide, at du og din veninde skriver eller ringer til BørneTelefonen på 116111 ? Det er helt ok med os, at I er sammen om at snakke eller skrive, for det kan hjælpe rigtig meget at man har en ven til at hjælpe med at snakke.
De varmeste hilsner til dig
fra BørneTelefonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.