Brev
Hjemme hos mig..
Hej børne brevkassen.
Jeg har fået af vide at, folk de synes at jeg skal skrive her ind til jer, for at fortælle hvordan jeg har det. Jeg er en pige på 15 år og bor hos min mor, sammen med mine 3 brødre. Jeg har en tvilling søster, som går på efterskole nu.
Min mor, har lige forpagtet en bodega i byen hvor jeg bor, så nu arbejder hun næsten hverdag, undtagen om søndagen. Så næsten hver dag skal jeg passe min brødre. Min mor har fået slid gigt i ryggen, så det er mig der skal gøre alt det hårde arbejde her hjemme, fordi min mor ikke kan.
Så næsten hver dag skal jeg ordne gulvene (Vaske og støvsuge). Det er rigtig hårdt, for min mor er ikke altid tilfreds, og så brokker hun sig. Så jeg bliver ked af det, og begynder at sige noget til hende, om hvorfor hun altid skal brokke sig. Vi kommer for det meste op og skændes når jeg siger sådan til hende. Min mor fandt en kæreste i sommerferien, og nu vil de flytte sammen. Han har nogle sønner, og jeg går i parallel klasse, med en ene. Nogle gange kan mig og M (min mors kærestes søn) ikke sammen, og kommer op og diskutere, og bliver sure på hinanden.
Nå, men vil også lige fortælle at, min mor og jeg, har det ikke så godt sammen. Jeg er en pige på 15 år, som skal passe sine brødre næsten hver dag, det er jo ikke det jeg vil, jeg vil hellere lave noget som der er lidt gang i. Min mor ved godt at jeg vil på efterskole, men vi har ikke særlig mange penge, så det kan jeg ikke. Og hun vil heller ikke engang prøve at få hjælp af kommunen, for hun vil ikke af med mig, i hver dagene.
Jeg har rigtig meget brug for at komme væk hjemme fra, så derfor elsker jeg at komme i skole, hvor alle min venner er. Jeg hader tanken om at skulle hjem igen, for der er næsten aldrig noget positivitet, fra min mor af. Jeg selv er en glad pige, og jeg respektere andre som de er.
Det mangler jeg lidt af her hjemme. For et stykke tid siden var min mor og jeg blevet alvorligt uvenner, så vi snakkede ikke sammen i 3 dage. Det skete sådan at vi var på vej hjem fra min bedstemor af, fordi vi havde været ude og spise ved hende. Hun havde lige været oppe og skændes med min far over mobilen. Efter det sagde vi farvel, og min lillebror og jeg satte os ind i bilen for ikke at fryse. Da min mor sætter sig ind, begynder hun med at snakke dumt om far til mig. Jeg siger så til hende at jeg ikke vil høre på at hun sidder og sviner far til over for mig, og at det er rigtigt hårdt at de ikke engang kan snakke sammen, uden at skændes.
Det bliver min mor sur over at jeg siger, og begynder at råbe ad mig, og så bliver jeg rigtig vred, og nå jeg er vred så græder jeg. Jeg råber af hende igen, og hun bliver endnu mere sur. Da jeg kommer hjem, går jeg i seng, og putter min lillebror som jeg plejer at gøre, inde på mit værelse. Lidt senere, kommer hun op og begynder at råbe ad mig, foran min lillebror på 5 år. Jeg siger til hende mens jeg græder at hun skulle gå ud, for min lillebror skal ikke høre på at vi råber af hinanden.
Det bliver hun endnu mere sur over, og så tager hun min mobil og råber til mig at jeg får den ikke tilbage før jeg gider at snakke med hende. Jeg råbte bare til hende at hun skulle gå, og tage sig sammen! Vi snakkede ikke sammen i 2 dage. Den første nat stak jeg af ud af vinduet, hjem til min bedsteveninde. Næste dag kom jeg ikke i skole, jeg sad hjemme ved min bedstevenindes mor hele dagen og var ked af det.
De har også skrevet til denne brevkasse, for ar fortælle hvordan jeg har det. Jeg vil ikke sige at jeg har et rigtigt lortet liv, har det bare ikke så godt her hjemme. Derfor vil jeg rigtig gerne afsted på efterskole hurtigst muligt, for at komme væk. Men jeg kan ikke komme afsted, på grund af vores små penge. Og hun vil heller ikke undværre mig. Jeg tror ikke at jeg kan holde det ud ret længere. Vil bare gerne væk. Langt væk!
Hver aften tænker jeg tit på hvordan jeg kan klare det. At passe mine brødre næsten hver dag, er ikke en let ting for en pige på 15 år. Inden min mor forpagtede den bar her i den by jeg bor i, sad hun tit der nede og fik en whisky og cola og sov hjemme ved hendes kæreste. Jeg skulle gøre min lillebror klar hver morgen, sådan han kunne komme i børnehave. Og få min andre brødre op.
Jeg mangler opmærksomhed, positivitet og en lille smule samvær. Har overvejet at flytte hjem til min far men det vil min mor ikke give mig lov til. Hvis jeg gør det vil hun gå i statsamtet, og gøre sådan jeg kommer hjem til hende igen. Hun siger at jeg ikke kan få lov til det af statsamtet, selvom jeg er gammel nok. Det er kun fordi min søster flyttede fra min far fordi hun mente at han slog hende, og det har min far aldrig gjort!
Alle hjælper mig især min familie. Ved godt det er nogle lorte grunde til at have det hårdt, men prøv at sætte jer ind i mit sted. Det er virkeligt hårdt. Jeg går ikke og viser det, men det påvirker min skole, på grund af det der hjemme. Skal snart op til termins prøven, og jeg ved at jeg dumper, fordi jeg ikke er den bedste til det med skolen, men elsker nu at være der alligevel. Det var bare det jeg ville sige, undskyld alle de ord, men havde brug for at komme ud med det. Virkeligt! Mange tak.
Håber i kan svare og hjælpe mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du føler, at det er svært at være dig, og at du ikke føler dig værdsat. Jeg tænker, dit brev vidner om, at du er en stærk pige, der knokler hver dag, og selvfølgelig har du brug for at fortælle om det til andre. Det er helt ok med et langt brev, det behøver du ikke at undskylde. Tværtimod, så synes jeg, det er et rigtig fint brev, der beskriver din situation godt.
Jeg kan godt forstå, at du føler og tænker som du gør. Du er ikke urimelig, når du beklager dig og tænker, som du gør. Det må føles uretfærdigt, når du alene skal passe dine små brødre samt jeres fælles hjem. Jeg kan godt forstå, at din mors slidgigt begrænser hende, men det betyder ikke, at det hele så skal være dit ansvar, dine arbejdsopgaver.
Det er din mors ansvar at passe på dig og dine søskende, og hvis hun ikke er i stand til det, så er det vigtigt, at hun får noget hjælp, så det ikke går ud over jer børn. Den hjælp kan komme fra kommunen, for kommunen har pligt til at hjælpe, hvis der er børn, der har det svært i deres familie. Der er forskellige måder, kommunen kan hjælpe og støtte på, så det bliver lettere at klare hverdagen for jer allesammen. Det kan være, at I kan få en støtte-kontaktperson, som kan hjælpe din mor, og det kan være, at kommunen kan give støtte til, at du f.eks kan komme på efterskole, som du skriver, at du drømmer om. Det kan også være, at de vil undersøge, om det vil være bedre for dig og dine søskende at bo et andet sted.
Jeg tror altså, det vil være rigtig godt, hvis du kan fortælle dem på kommunen, hvordan du har det derhjemme, så I kan få noget hjælp. Det kan du gøre ved at sende et brev til kommunen (du kan finde deres adresse på nettet), eller du kan ringe derind og bede om at snakke med en, der har med familier at gøre. Du kan også få hjælp til at fortælle det, hvis du synes det virker lidt uoverskueligt. Børns Vilkår har hjulpet mange børn og unge med at kontakte kommunen og få hjælp. Vi kan give dig en bisidder, som ved en masse om børns rettigheder, og som er god til at sørge for, at der bliver lyttet til det, du fortæller. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig, så måske har du lyst til at læse lidt mere om, hvad en bisidder kan hjælpe dig med? Det kan du gøre her >>
Du skriver, at du har overvejet at flytte hjem til din far, og jeg tænker på, om din far mon ved noget om dine livsbetingelser? Har du fortalt ham om dine overvejelser? Hvis du ikke har det, så tænker jeg, at det nok ville være godt, hvis du stille og roligt kunne forklare ham, hvordan du har det.
Med hensyn til dine tanker om, at bo sammen med din far, så er det jo ikke en beslutning, du kan træffe alene. Din far skal også synes, det er ok. Har du mon en fornemmelse af, hvad han vil sige til det? Du skriver, at din søster tidligere har boet sammen med din far, men at det ikke fungerede, blandt andet fordi hun oplevede, at jeres far slog hende. Det mener du ikke var rigtigt, men du uddyber det ikke. Hvorfor mente din søster, at hun blev slået? Det er jo en voldsom beskyldning, som jeg mener du skal være 100 % sikker på ikke er sand. Det er ikke fordi, at jeg synes, det er en dårlig ide, at du flytter sammen med din far, jeg vil bare gerne have, at du tænker dig rigtig godt om.
Du skriver, at din mor ikke vil lade dig flytte, og at hun vil gå i statsamtet. Som du skriver det, så forstår jeg det sådan, at din mor vil bruge din søsters voldelige oplevelser med din far som begrundelse for, at du ikke skal bo sammen med ham. Er det rigtigt forstået? Derfor tænker jeg også, at det kunne være rart for dig at have en bisidder, der kunne sikre at du også fik lov at fortælle din version af historien.
Du skriver, at din familie hjælper dig – hvem er det mere specifikt? Kunne du måske få en voksen, du har tillid til, til at tale med din mor om dine tanker og dine behov? Du kunne også overveje, om det ikke var noget, du kunne tale med en af dine lærere om? Jeg synes, du har skrevet et rigtig godt brev, og du kunne sagtens aflevere en kopi til kommunen, en voksen du har tillid til eller din lærer – på den måde, så får du forklaret, hvad det drejer sig om.
Nu har jeg givet dig nogle muligheder, som jeg håber, at du kan bruge. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på BørneChatten, hvis du gerne vil vende det hele lidt mere, før du går videre med det. Jeg håber rigtig meget, der bliver fundet hjælp, så du kan få lov at have det ungdomsliv, du gerne vil - og som du har ret til.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.