Brev
Hjælp
I går slog jeg min storebror på hans fod lige hvor han har en vorte. Det gjorde ondt og i dag hævder han at han ikke kan gå. Min storebror har flere gange givet mig blå mærker fordi han har slået mig (vi har bare kæmpet for sjov) men hver gang har jeg ikke sagt noget til det. Så det pisser mig fucking meget af at han har så skide fucking ondt af sige selv når jeg har gjort ham noget.
Jeg har vitterligt slået ham på en vorte han har mens han op til flere gange har slået mig så jeg knap nok kan løfte min arm (mine forældre ved godt at vi slås for sjov) .
I dag da vi sad og spiste begynder han lige pludselig at slå mig hårdt på armen også fjerner jeg så min arm og så slår han mig i ansigtet (nok ikke med vilje) ihvertifald siger jeg så “Hvad fuck laver du” også svarer han “Ugh, i det mindste slår jeg ikke på andres vorter”. Wtf? Han har vitterligt gjort så jeg ikke har kunnet løfte min arm og jeg har slået på hans fod og så “kan han ikke gå” så ondt gør set åbenbart.
Jeg forstår ikke hvorfor fuck han har så ondt af sig selv når han kommer til skade men egentlig ikke giver nogen fuck når han har slået min arm til at den får blåmærker.
Det giver ingen fucking mening at han skal have så ondt at sig selv og ikke have nogen situationsfornemmelse omkring når han gør andre noget. Han føler sig så hellig.
Hilsen den irriterede dreng
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Jeg kan sagtens forstå, at du har brug for at dele dine tanker om dig og din storebror. Du skriver at I slås for sjov, og at dine forældre godt ved det. Men jeg kan forstå, at du synes din storebror føler sig hellig, og at han ikke har nogen situationsfornemmelse, når han gør andre noget.
Jeg forstår det, som at du synes det er irriterende, at han har ondt af sig selv, selvom han gør værre eller lige så slemme ting ved dig. Er det sådan du føler?
Mange søskende slås for sjov, men det er vigtigt at kunne mærke efter hvornår det ikke er sjovt længere. Det lyder ikke rart at du får blå mærker og at din bror slår dig i ansigtet, selvom det måske ikke er med vilje.
Mon du kan tale med din storebror om hvad du tænker? Det kan være, du kan fortælle ham at du bliver irriteret, når du ikke kan få lov at slå igen. Og at det skal blive ved med at være en sjov ting I to har sammen, uden at det bliver for voldsomt, eller at I bliver sure på hinanden. Hvad tænker du om det?
Jeg kunne måske godt forestille mig, at det er svært at snakke om bare ham og dig, uden det bliver til et skænderi eller en slåskamp? Derfor tænker jeg, du kunne overveje at blande jeres forældre ind i det. Det kan være, de kan hjælpe jer med at blive gode venner igen…
Du kan en dag hive fat i din mor og far og sige, du gerne vil snakke sammen alle fire en dag efter aftensmaden. Du kunne sige: “Mor og far, I skal hjælpe os med ikke at slås så voldsomt. Det tager nogle gange overhånd, og jeg synes, det går over mine grænser.”
Så kan I efter aftensmaden snakke alle sammen og måske blive enige om, at I i en periode slet ikke skal slås, så I undgår, at det bliver for voldsomt. Det er ikke sådan ment, at sin bror skal skældes ud i den her snak. Det er bare ment sådan, at I skal have jer nogle fælles aftaler. Hvad tænker du mon om det?
Det kan også være, du skal vise dine forældre dit brev til mig og mit svar til dig? På den måde kan det være lidt nemmere for dem at forstå, hvad du mener.
Jeg håber du kan bruge mit forslag om at tale med din storebror eller dine forældre, så du i fremtiden kan have det sjovt med din bror igen som I plejer.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen