Brev
Hjælp
Hej folk
engang jeg var syg skulle jeg hente noget tøj hos min far
jeg prøvede at ringe til ham men han tog den ikk
så tænkte jeg hvad med at cykle op til ham og hente det
det gjorde jeg så
men da jeg kom derop holdte der en bil jeg aldrig havde set før
jeg tænkte det var nok naboens
men da jeg trådte ind i huset hørte jeg min far og papmor ligge og hygge sig (kendte ikk min papmor der)
og ligeside har jeg bare tænkt hver gang jeg går ind ad ind dør hos min mormor eller mor/far
så tænker jeg på at de sidder og hygger sig
og jeg vil have det ud af min hjerne
hjælp
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng
Jeg kan godt forstå, at du er blevet overrasket. Og at det har været en ubehagelig oplevelse for dig. Særligt fordi, du slet ikke kendte til din papmor. Det er jo ikke den fedeste måde, at møde sin papmor på første gang.
Du vil rigtig gerne have det ud af dit hoved. Men ved bare ikke lige hvordan. Det kan også være svært at glemme noget. For hvis man siger til sig selv det vil jeg ikke tænke på, så tænker man jo netop på det, ik?
Det man kan gøre er, at tænke anderledes om det. Så det bliver mindre ubehageligt. Nu ved jeg jo ikke præcis, hvad du mener med ligge og hygge sig, men jeg tror, du mener, at de havde sex.
Det har voksne. Også ens forældre. Man gider bare ikke høre det.
Men, mange børn kommer til at høre eller opdage, når deres forældre har sex. Og hvis bare det sker en enkelt eller få gange, så sker der slet ikke noget ved det. Man skal selvfølgelig ikke høre det tit eller se det, for sex er noget privat. Og når voksne har sex, kan det godt virke og lyde voldsomt.
Det er dog bare noget sundt og godt, når to voksne har sex. For det er en måde at vise kærlighed på.
Hvis du derfor kan tænke sådan, så kan du måske nemmere holde tanken ud.
Samtidig kan du også beslutte dig for at larme ekstra meget, når du fremover går ind hos din mor, far eller mormor. Så de voksne kan blive "advaret" om, at du er der.
Det kan også være, at du har brug for at tale med nogen om det, du hørte. Måske din far. Du kan fortælle ham, at du synes, det var ubehageligt og spørge, om han ikke kan sørge for at låse døren en anden gang. Du kan fx skrive det i en SMS?
Hvis det du hørte, var meget ubehageligt for dig, tænker jeg, det er endnu vigtigere at få talt med nogen om det. Nogle voksne har sex på en måde, der kan være ekstra væmmelig for et barn at opleve. Og for at bearbejde oplevelsen hjælper det tit, at få talt om den. Det kunne være, at din mor kunne være god at snakke med?
Jeg håber, du er blevet beroliget lidt mere i forhold til det, du hørte. Men du er også meget velkommen til at ringe til os, hvis du har brug for at snakke mere om det. Så ring på 116111, hvor der sidder en sød rådgiver parat til at snakke.
De bedste hilsener
BørneTelefonen