Brev
Hej
Hej jeg er en pige på 11 år og jeg har det rigtig svært her fortiden.
Min søster driller mig og slår og skubber til mig og jeg synes ikke det er sjovt mere. Jeg føler jeg har været så sød mod hende og det eneste jeg får tilbage er at blive skubbet og drillet hele tiden. Mine forældre gør ikke noget andet end de holder med min storesøster og gir hende ret.
Hun er rigtig god til at lyve og derfor skubber hun mig når mine forældre ikke ser det og når vi er sammen med mine forældre er hun mega sød men ligeså snart vi går så skubber hun og sparker. Hun går også ind på mit værelse og tager mit tøj og vi har haft rigtige mange problemer med tøjet osv.
Mine forældre er skilt og begge mine forældre har fundet en ny kæreste. Min far har været rigtig dum og vi har været i retten flere gange bgr. Af ham og vi er kommet frem til at han ikke må se mig og min søster før han har lavet en aftale men min mor.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi hjemme hos min mor føler jeg mig ikke tryg men hos min far skal jeg være alene hjemme hele tiden og ikke få noget mad da han hele tiden er på arbejde og jeg får tit marit om at jeg stikker af og jeg overvejer også nogengange at bare løbe væk men kan i hjælpe mig for jeg ved ikke havd jeg skal gøre og jeg græder vær dag bgr. Af min søster driller mig
Håbe i kan hjælpe ❤️
Hilsen pigen på 11
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Pige på 11 år
Hvor er det godt, du skriver her ind til BørneTelefonen og beder om råd. Det er slet ikke i orden, at din søster skubber og slår dig. Jeg kan se, at det er en rigtig svær situation, hvor jeg gætter på, du må føle dig alene. Er det mon rigtigt.
At din søster reagerer, som hun gør kan handle om flere ting. Da hun er din storesøster, kan det måske være fordi hun er teenager. Når man er teenager, så har man en masse hormoner, der raser i kroppen. Og de hormoner gør, at man kan have svært ved at styre sit humør. Måske kan det være grunden til, at hun bliver så sur og slår. For det andet kan hun lige som dig have det svært med den situation, som I begge står i omkring Jeres forældres. Hun er måske såret og ked af det ligesom dig. Mon det kan være en forklaring?
Uanset om det er fordi, hun er teenager, eller fordi der er nogle andre problemer din søster slås med, så må hun ikke slå. Så det er vigtigt det stopper. Det lyder som om, at I måske begge kan trænge til at snakke med nogen. Hvad tænker du om det?
Jeg får lyst til, at fortælle dig, at det er dine forældre der har ansvaret for, at du og din søster har det godt. Det er vigtigt, at du føler dig tryg hjemme hos din mor. Især når situationen er den, at du ikke kan være hos din far.
Ved du, at Kommunen skal hjælpe børn og familier, der ikke har det godt. Her kan du læse hvordan det foregår.
Kommunen hjælper hele familien. Og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie. Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.
Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.
Måske er du bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen får det at vide. Det kan fx være, at du er bange for, at dine forældre vil blive meget sure. Fortæl den voksne fra kommunen, hvis du er bange. Så skal de finde en måde at passe på dig på. Så der ikke sker dig noget.
Hvis du gerne vil have hjælp til at kontakte kommunen, kan du få en bisidder fra Børns Vilkår. Det er en person, der kan støtte og hjælpe dig og oplyse dig om dine rettigheder, hvis der skal være møder med kommunen eller Familieretshuset. Det er der mange børn og unge, der har glæde af. Du kan se mere om vores bisidderordning på dette link: Bisidderordning.
Gad vide om du har en lærer, som du føler dig tryg ved. Du kan måske snakke med din lærer om hvordan du har det. Din lærer ved måske, hvad der sker derhjemme og kan tage en snak, med din mor. På den måde, kan I jo få en snak alle sammen – også din søster. Det er nemlig vigtigt, at du ikke går med det alene. Det kan være en stor hjælp, at dem der er tæt på dig (fx. en lærer), ved hvad der sker hjemme hos dig. De kan passe på dig og hele tiden spørge dig om, hvordan det går. Og hjælpe igen hvis det ikke går bedre.
Du har ret til at have det godt. At du skriver herind, fortæller mig, at du er super stærk og modig. At du bekymrer dig om din søster, fortæller mig også, at du har et kæmpe hjerte. Så jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.
Du er altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111. Her sidder nogle dygtige rådgiver, der altid er parate til at snakke med dig.
Kærlig hilsen fra
BørneTelefonen