HADER MIN MOR!

Hey hvad skal jeg gøre med min mor.

JEG HADER HENDE SÅ MEGET. HUN HAR NOGET GALT I HOVEDET OG HUN ER SINDSSYG!.

HUN ER NOGET PSYKISK (SYG) INDE I HENDES HOVEDE: KAN JEG ANMELDE HENDE TIL POLITIET?

P.S. sry jeg skriver med caps lock, er bare VRED!

Vær sød at svare så hurtigt så mulligt!

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Tak for dit brev, jeg kan godt høre at du er rigtig vred. Hvad er det mon din mor har gjort, der gør dig så vred? Jeg synes, at det er rigtig godt at du skriver herind og fortæller om din vrede - det kan mange gange tage "toppen" af raseriet.

Du skriver, at din mor er psykisk syg,  og at der er noget galt inde i hendes hoved. Jeg ved jo ikke, hvad din mor fejler, så derfor ved jeg heller ikke hvad sygdommen gør ved din mor. Men hvis man har en psykisk sygdom, har man det ofte rigtig skidt, og man har brug for hjælp fra professionelle for at få det bedre. Mon der er nogen som hjælper din mor?

Samtidig med at din mor skal have hjælp, kan jeg godt høre, at du også har brug for hjælp. Det er nemlig ikke dit ansvar at tage dig af din mor eller sørge for at hun får hjælp. Nogen forældre, som har en psykisk sygdom, kan have det så dårligt, at de har svært ved at tage sig af deres børn og så er det vigtigt at børnene får hjælp. Jeg tænker, at det også kunne være sådan det er for dig?

Du spørger mig, om du kan melde din mor til politiet, og det er svært at svare på, for jeg ved jo ikke, hvad din mor har gjort. Hvis hun har gjort noget kriminelt som for eksempel at slå dig, så er det noget som du kan melde til politiet, men jeg tænker, at det vigtigste er, at du og din mor får hjælp, så I ikke fortsat skal have så voldsomme skænderier, som det lyder til I har haft.

Hvis din mor har det så dårligt, at hun ikke kan tage sig af dig eller gør nogle ting overfor, dig som ikke er i orden, så er det kommunen som skal hjælpe dig og din mor. Kommunen kan man ringe til, ligesom man kan ringe til politiet, og man kan finde sin egen kommunes telefonnummer på nettet. Nogle gange kan det dog godt være svært som barn eller som ung selv at skulle tage kontakt til kommunen, og det kan være rart, hvis der er nogle voksne som hjælper en med at kontakte kommunen.

Har du nogle voksne som du tror kunne hjælpe dig med det? Jeg tænker på, om du måske har en lærer som du er glad for eller måske en moster eller en onkel, du kan tale med og som ikke har det lige som din mor? Hvis du kan komme i tanke om en voksen, som du er tryg ved, kan du fortælle dem om, hvorfor du er så vred på din mor og bede dem om hjælp til at kontakte kommunen og få hjælp. Hvis du ikke synes, at du har nogen som du kan fortælle om, hvordan det er hjemme hos dig og din mor, kan du også kontakte BørneTelefonen på 116 111 og så kan vi hjælpe dig med at få kontakt til kommunen.

Når man er rigtig vred kan det nogen gange være svært at få sagt og forklaret det man gerne vil. Har du det mon også sådan? Hvis du har det sådan, så kunne det være en god idé at du prøver at skrive ned, hvad det er din mor gør, som gør dig så vred. De ting som du skriver ned, kan være en hjælp til dig selv, til at få sagt alt det du gerne vil, hvis du for eksempel taler med kommunen. Hvis det bliver for svært at tale om, kan du også altid vise kommunen eller en anden voksen du taler med, hvad det er du har skrevet og hvad det er, som der er svært hjemme hos dig og din mor. Jeg håber, at mit svar har været en hjælp, og kan give dig nogen ideer til, hvad der vil være bedst for dig at gøre. Du er også altid velkommen til at skrive til os igen, og fortælle mere om, hvorfor du er så vred på din mor og hvad hun mon fejler.

Kærligste Hilsner BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.