Brev
Hader min far, mere end noget andet.
Kære brevkasse.
Jeg har den her far som altid er efter mig! Sådan seriøst! Han nyder andres smerte. Og når jeg siger andres, mener jeg især min egen.
Jeg har OCD, og har jo derfor de her ting skal ‘skal’ gøre. (Skal lige siges at der er bestilt tid ved lægen til mig)
Men han udnytter at jeg har en svaghed, og bruger den mod mig. Han ved jeg for det mega dårligt, hvis han lukker de ting jeg vil have åbent. Min mor har selv OCD, og er selv meget langt ude i det. Han kan da også være efter hende, men mest mig.
Han er sådan en der er efter alle. Han ELSKER at skælde ud, gøre en bange, og alt det der. Selv en af mine veninder syntes han så uhyggelig ud, første gange hun så ham. Mit problem er, at jeg snart ikke kan holde til det mere. Han ødelægger mit liv,- og han elsker det.
Han er den mest lede person, jeg endnu har mødt. Og så tænker man: “Skulle han forstille at være min far?”
Jeg ved han også kan få min mor til at få det mega dårligt. Min mor er den der forstår mig mest, og støtter mig. For hun ved jo selv, hvordan det er. Hun mener at hun er en del af grunden til at jeg har fået det.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? Har mest lyst til at fordufte langt væk! Forsvinde.. langt væk her fra. Han gør mig så dårlig tilpas, ødelægger min søvn og meget mere. Jeg er så træt af det!
Hvad skal jeg gøre? 🙁
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Det er godt, du skriver hertil for at få råd, for jeg kan godt høre, at forholdet mellem dig og din far er rigtig dårligt for tiden.
Jeg kan dog ikke helt læse ud af dit brev, hvor alvorligt, det er med din far. Derfor giver jeg dig to råd -  så håber jeg, du kan bruge et af dem.
I første omgang tænker jeg, at den måde din far opfører sig på, kan være et udtryk for, at han er usikker på, hvordan han skal hjælpe dig. Nogle forældre har meget svært ved at håndtere, at deres børn har det svært – og deres bekymring og usikkerhed ender med at komme ud som vrede eller frustration. Det er bestemt ikke i orden – men måske er det sådan, det er med din far?
Det kunne derfor være rigtigt godt, hvis din far tog med, når du snart skal til lægen. Så kunne han høre en fagperson fortælle, hvad der hjælper dig, og hvad der gør dit OCD bedre eller værre. Samtidig vil lægen kunne give jer nogle råd til, hvordan I bedst støtter hinanden i familien, nu hvor både du og din mor er præget af OCD.
Kunne du tage en snak med din mor om muligheden for at tage din far med til lægen? Det lyder nemlig til at du har en god støtte i hende.
I dit brev skriver du dog også, at din far kan få din mor til at få det mega dårligt, at han ødelægger din søvn, at han nyder andres smerte og at gøre folk bange. Det bekymrer mig. For det er selvfølgelig ikke i orden. Når du samtidig også skriver, at du mest af alt har lyst til at fordufte – så tænker jeg, at I har brug for at få noget hjælp i familien.
Derfor vil jeg opfordre dig til at tale med nogen uden for familien. Det kan fx være en lærer eller sundhedsplejersken på skolen. Det kan også være en nabo eller din venindens mor… En som vil kunne hjælpe dig med at få noget hjælp til jeres familie.
Du kan også altid kontakte din kommune. Alle kommuner har anonym rådgivning, hvor man kan fortælle om de problemer, man har – og høre om den hjælp kommunen kan tilbyde. Det kan fx være familieforløb eller samtaler med en familiebehandler. Du finder telefonnummeret på din kommunes hjemmeside.
Jeg ved godt, at det kan være svært at få fortalt, hvordan man har det - men jeg fornemmer, du er en stærk pige, for dit brev har en meget stærk tone. Og så tænker jeg, at den store forståelse fra din mor og dit mod til at skrive til os også kan give dig styrke til at få taget hul på den her snak om din far. Du kunne som en hjælp bruge dit brev og mit svar til at snakke ud fra.
Hvis tanken alligevel er for uoverskuelig for dig, kan du starte med at ringe til Børnetelefonen og få en snak med de voksne, der sidder klar til at snakke.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen