Brev
Fremtiden..
Hej.
Jeg har en stort problem, som jeg synes fylder pænt meget i mit liv..
Jeg er en pige på 13 år. Jeg kom til Danmark da jeg var 1 år. Jeg har etnisk baggrund. Mine forældre snakker ikke så dansk.
Jeg er ikke så god til matematik, og jeg det tænker rigtig meget på siden jeg gerne vil have en rigtig god uddannelse. ( Jeg vil virkelig gerne være læge, så jeg kan hjælpe folk og sådan noget.)
Jeg vil gerne gøre mine forældre stolte, for de forventer meget af mig, nu hvor jeg har løjet for dem ved at sige jeg er en af de bedste i klassen til matematik. Jeg ved det er en dårlig ting at lyve, men jeg gjorde det kun fordi at jeg ved at de ikke har haft den muglighed at få en god uddannelse i vores land og bruge den i Danmark. Jeg er virkelig frustreret. I fx 5 og 6 klasse og stadig lidt nu, græder jeg i toilet efter fx en prøve kigger jeg mig i spejlet og siger ‘hvorfor mig, hvorfor er jeg så dum’…
Håber i kan hjælpe mig..
hilsen A
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A,
Tak for dit brev!
Jeg er glad for, at du skriver, for det lyder som om, du går rundt med nogle ret tunge bekymringer i forhold til matematik. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig med at få det bedre med matematikken – og med dig selv.
Jeg synes, du virker som en meget omsorgsfuld og kærlig pige med en masse gåpåmod og sejhed! Du har skrevet et flot brev herind til brevkassen, du vil gerne gøre det godt i skolen, fordi du gerne vil være læge, så du kan hjælpe andre, og du har lyst til at gøre dine forældre stolte. Jeg tænker, at dine forældre allerede har rigtig god grund til at være stolte af dig!
Jeg kan godt forstå, at det går dig på, at du ikke har fået fortalt dine forældre, hvordan du faktisk har det med matematik. Det kan føles ubehageligt, når der er noget, man ikke har fået sagt eller hvis der er noget, man måske er kommet til at fortælle en lidt forkert historie om. Det kan også være meget ubehageligt at gå rundt med sådan noget alene. Hvis der er et fag, man ikke synes, man er så god til, kan man godt have brug for støtte fra sine forældre eller fra lærerne i skolen, men før forældre og lærere kan hjælpe, er de jo nødt til at vide, at der er noget, man har brug for hjælp til. Det viser jo også at du gerne vil blive bedre til det, og det vil det fleste lærere gerne støtte og hjælpe med.
Når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at du er kommet til at sige, at du er en af de bedste i klassen til matematik, fordi du bare så gerne har villet gøre dine forældre stolte. Det er faktisk slet ikke unormalt, at man kommer til at “pynte lidt på sandheden”, når man skal fortælle andre noget, hvis man ved, at dem man skal fortælle det til, vil blive særligt glade for at høre et bestemt svar. Du er slet ikke alene om at komme til at lyve på den måde. Men det er ikke ensbetydende med, at det ikke kan føles meget ubehageligt at gå rundt med den usandhed.
Derfor spekulerer jeg på, om du har tænkt på, hvad der vil ske, hvis du fortæller dine forældre hvordan du har det med matematik? Tror du, de vil blive vrede? Eller skuffede, måske? Eller noget helt andet? Det er rigtigt, at forældre ikke synes, det er så godt, hvis deres børn lyver, men hvis man er kommet til at lyve og kommer tilbage for at fortælle sandheden og forklarer, hvorfor man kom til at sige noget som ikke er sandt, så forstår mange forældre det faktisk godt. Mon ikke også dine forældre vil forstå dig, hvis du fortæller dem, at du er kommet til at sige, at det går lidt bedre i matematik, end det egentlig gør, fordi du bare så gerne ville gøre dem glade og stolte? Jeg tænker, at det i hvert fald er vigtigt, at du får det sagt til dem, så du ikke skal gå rundt med dårlig samvittighed – og så du ikke presser dig selv så meget, f.eks. når der er matematikprøve.
Hvis du ikke synes, at du har mod på at tale med dine forældre alene, kan du måske prøve at starte med at snakke med en lærer om det. Det behøver ikke være din matematiklærer. Det skal bare være en lærer, du har det godt med, og som du har tillid til. Måske har læreren nogle råd til, hvordan du kan få talt med dine forældre, og måske kan læreren hjælpe dig med at tale med dine forældre, hvis du har lyst til det. Det kan også være, at du har en storesøster eller en storebror, du har lyst til at tale med først?
Når man har meget store drømme, kan man sommetider komme til at presse sig selv meget hårdt, og det kan pludseligt føles svært at gå i skole. Jeg synes, det lyder hårdt, når du sidder på toilettet på skolen og græder. Hvis du får talt med dine forældre om, hvordan det hele står til, kan det være, at de kan hjælpe dig og støtte dig i, hvordan du kan blive bedre til matematik – i et tempo som er behageligt og passer til dig. Du har masser af skoleår til at blive bedre til matematik, og jeg tror det bliver lettere hvis du får fortalt din lærer, at du ønsker hjælp til at blive bedre!
Hvis du har lyst til at tale lidt mere om det hele, før du taler med dine forældre eller lærer, er du altid velkommen til at sms'e, ringe til BørneTelefonen eller til at skrive til os på chatten. Vi vil meget gerne snakke mere med dig.
Pas rigtig godt på dig selv!
De kærligste hilsner
BørneTelefonen