Brev
Forbudt Kærelighed
. Kære Børnetelefon.
Jeg står i et virkelig stort dilemma, og aner ikke hvad jeg skal gøre, derfor vælger jeg at skrive ind til jer fordi at jeg har brug for at komme ud med det til nogen.
Jeg er en Pige på 17 år og har en fantastisk kæreste som er 21 år, vi har kendt hinanden i 3 måneder, men vi har det som om vi har kendt hinanden i meget længere tid dog har vi kun været kærester i en Uge, Da han spurgte mig den 24, september.
Problemer er dog at vi må holde vores forhold hemmeligt overfor mine forældre da de ikke vil accepterer at vi er sammen,
de har ikke engang ville give ham en chance, mest at alt pga. De ved at han er 21 år gammel, og derfor har fordomme omkring at han kun vil misbruge mig da det lyder underligt i deres øjne at en ”Voksen” kan få følelser for en på 17.
Jeg har været hjemme hos hans forældre en del gange,
de er udmærket godt klar over at vi ikke må være sammen, men de er med på at dække over os, mest at alt pga.
De ikke kan forstå at mine forældre vælger at kontrollerer mig da de tjekker mine breve/Beskeder igennem, da de overhovedet ikke kan acceptere at vi er sammen og prøver at gøre alt for at vi ikke er sammen.
Jeg kan bare ikke lide at jeg har rodet hans familie ind i det, selvom de ikke har noget i mod det, så længe ”Han” Er Glad, Hans familie har hellere ikke set ham være så Glad/Lykkelig i lang tid og derfor ikke er sure over dette.
Men jeg er bare blevet meget i tvivl omkring vores kærlighed, Jeg elsker ham utroligt højt, han er noget at det allerbedste i mit liv.
Men jeg kan ikke lide at hans familie og ham er kommet ud i det rod, så derfor overvejer jeg lidt at droppe det, da jeg føler at det burde være bedre for ham og hans familie.
Kærlig Hilsen, Den forvirrende pige.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Jeg kan godt forstå, at du synes, at du står i en svær situation lige nu. Kærlighed kan være fantastisk men sommetider også rigtigt kompliceret. Man siger, at kærlighed ingen grænser har både med hensyn til afstand og alder. Hvad skal man så gøre, når man som du, forelsker sig i en der er ældre, og som ens forældre ikke vil acceptere?
Det lyder som om, at I er glade for hinanden, og at I er bevidste om aldersforskellen - det synes jeg er positivt. Jeg tænker, at dine forældre nok er blevet chokerede, da de fandt ud af, at du er forelsket i en, der er ældre end dig. Enhver forældres frygt er, at deres barn på den ene eller anden måde skal komme galt af sted eller blive såret. Dine forældre ser nok dig som en ung teenager og ham som en voksen mand. Derfor tænker de måske, at der kan være nogle ting, han er mere parat til end du. Når man er forelsket, kan alt lade sig gøre. Men dine forældre, der står på sidelinjen, ser nok mest, hvad der kan gå galt for dig. Man kan sige, at de gør, hvad de kan for at passe på dig.
Men man kan jo ikke selv styre, hvem man bliver forelsket i. Og man kan ikke bare tænde og slukke for sine følelser. Derfor er det nok ikke en holdbar vej for dig at afbryde forholdet til din kæreste?
Samtidig kan jeg godt forstå, at du synes, det er ubehageligt, at I skal skjule jeres forhold. Og at det er noget rod, at hans forældre ”hjælper” jer. Jeg tænker heller ikke, at det er en holdbar løsning på sigt. I stedet kunne du derfor overveje om, der ikke kunne være en måde, du kunne få talt med dine forældre på?
Hvis du prøver at sætte dig i deres sted og fortæller dem, at du godt kan forstå deres reaktion, men også har brug for, at kunne være ærlig overfor dem – så kunne det måske være en fin start på en snak. Spørg dem om de ikke også har været forelsket engang, og derfor ved at det ikke bare er noget man kan stoppe med at være. Du kunne også vise dem dit brev og mit svar.
Det kunne også være, at du kunne få din kærestes forældre til at tage en snak med dine forældre. Hvis de lærer hinanden at kende vil dine forældre nok føle sig mere trygge.
Sidst vil jeg sige, at du faktisk som barn har ret til et privatliv. Det er derfor ikke ok, at dine forældre tjekker alle dine beskeder og breve igennem. Læs mere om børns ret til privatliv her: http://boerneportalen.dk/privatliv/
Jeg håber, at mine forslag kan hjælpe dig, og at snakken med dine forældre vil føre til, at I fremover kan have et godt og ærligt forhold til hinanden.
Alt det bedste fra
BørneTelefonen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.