Brev
Forældremyndighed over min lille søster
Hej,
Mine forældre gik fra hinanden for et par år siden, min far har der efter vundet forældremyndigheden over min lille søster som er 8 år gammel. Ingen af os, hverken familie eller venner og bekendte, mener at min far skal have min lillesøster, da min far er voldelig både psykisk og fysisk.
Da jeg boede hjemme, blev jeg konstant svinet til med forskellige skældsord, og meget meget mere. Jeg har også oplevet at min far har taget kvælertag på min mor, lige for øjnene af mig.
Ser du/i, mit spørgsmål lyder på, hvad kan JEG gøre for at min lille søster kommer ud af dette her??
Jeg vil give alle mine lemmer for, at min mor kan få hende, men HVAD kan jeg gøre?? Jeg har skrevet et brev til statsforvaltningen omkring dette – men det gad de ikke tage med ind over sagen, da jeg er myndig og ikke har noget med sagen at gøre (i deres øjne), så hvad gør jeg??
Med venlig hilsen
En bekymret søster!
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at din lillesøster har flere omkring sig, der bekymrer sig om, hvordan hun har det og ønsker det bedste for hende. Og når du beskriver din far, som han var, da du boede hjemme, kan jeg godt forstå, at du er bekymret for din lillesøster og ønsker, at hun ikke skal opleve nogle af de samme ting, som du har gået igennem. Jeg vil forsøge at give dig nogle idéer til, hvordan du bedst støtter din søster.
Ved du, om din lillesøster har nogen omkring sig, som hun kan snakke med? Nogle voksne, der kan lytte og hjælpe og støtte? Det, din søster oplever, behøver ikke nødvendigvis være det samme, som du oplevede. Men hvis situationen hjemme hos din far er utryg, er det vigtigt, at hun får hjælp til at finde nogen, hun kan betro sig til. Måske har hun en lærer i skolen, hun føler sig tryg ved? Måske kunne du også give hende nummeret til BørneTelefonen og fortælle hende, at hun altid er velkommen til at ringe, hvis hun får brug for at snakke?
Jeg synes også, det er vigtigt, at kommunen laver en børnefaglig vurdering af, om din søster trives hos din far. Selvom det godt kan være, at din søster har det fint, synes jeg, din bekymring er reel. og når man er bekymret for et barn, har man faktisk pligt til at henvende sig til kommunen. Derfor vil jeg foreslå, at du sammen med en voksen, du stoler på, får taget kontakt til den kommune, hvor din far og lillesøster bor og får fortalt om jeres bekymring for din lillesøster. Når der er risiko for vold (også psykisk), har kommunen nemlig pligt til at undersøge forholdene og hjælpe din lillesøster, hvis hun har behov for hjælp og støtte. Måske har de allerede lavet en sådan undersøgelse? Men det skader ikke at henvende sig med sin bekymring igen.
Det kan være rigtig svært for en ung pige som dig og gå og være så bekymret for sin søster. Mon du får talt med nogen om det? Jeg vil foreslå dig at få en snak med en voksen, som ikke er din familie. Det kunne være din lærer, en venindes mor, en nabo eller en helt anden. En voksen, der ikke er indblandet i situationen (som fx dine familiemedlemmer) og som derfor bedre kan være der for bare dig.
Jeg ønsker din lillesøster, dig og resten af din familie alt det bedste. Og jeg håber, der hurtigt findes en løsning, som din søster vil trives med. Jeg synes, at din lillesøster er rigtig heldig at have dig som storesøster. Hvis du har brug for hjælp til, hvordan du får kontaktet kommunen eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen